Direktlänk till inlägg 17 februari 2008

Söndagsprommis vid kvarnen

Av Emelie S-Kajle - 17 februari 2008 13:17

Ian & jag starta dagen med 1h promenad i skogen, riktigt skönt. Strax innan vi var hemma kom innan i världens fart mot mig och hoppar rakt in i mig, 17kg hund.....och försöker dra i mina vantar. Jag tvärvänder och går med mkt bestämda steg ifrån honom, han står lite frågande kvar men sen sätter han fart och far förbi mig. Precis när han passerar vänder jag igen. Så här håller vi på ett par ggr tills han inser att det här var ingen kul lek för matte vill ju inte leka som jag (han förlorar alltså sin flock om han beter sig illa). Han springer ifatt mig men bromsar in och går bakom mig och går sen fint resten av vägen. Förhoppningsvis lär han sig snart att taskig attityd aldrig lönar sig.


Hem för lite frukost och vila sen bar det av till Kvarnen och vår söndagsprommis. Även idag var vi ett gäng som samlats för att träna under ledning av Mervi. Ian var inte alls lika stressad idag. Han sjöng lite i början men lugna sig snart när vi började gå. Fick t om kommentar av en av de andra deltagarna att det var stor skillnad på Ian denna gång:)


Vi hade ngr övningar på parkeringen. Ringövningen där alla först går runt åt samma håll, sen ändrar några riktning. Ian gick i stort sätt felfritt här:) Sen ställde vi upp oss på rad hälften hälften och träna hundmöten, först gå till mitten och vända så hundarna får förtroende för att vi har kontroll på situationen. Sen gick vi två och två emot varandra för möte och böt sida med varann. Första delen gick hyfsat, nästan inget drag. Andra däremot såg Ian en pinne på marken och den skulle han ju faktiskt ha...mkt drag blev det. Men det positiva var ju att han verka inte så brydd i hundmötet.


Nästa övning ställde vi upp oss på två led, de två första skulle gå igenom "tunneln" och ställa sig längst bak. Denna övning kräver en hel del, dels ska man ju gå bredvid en annan hund och dels har du hundar på båda sidor. Men vi det gick rätt hyfsat ändå, de där små stunderna av icke drag är underbara.


Sen blev det gemensam promenad ner till sjön, vilket för våran del ungefär innebär 4 steg framåt och 2 bakåt pga drag osv. Fick beröm av en de andra "önskar att jag hade ditt tålamod". Sådana kommentarer växer man ju lite på:o)


Här kommer ytterligare ett stort framsteg som gör mig mkt glad, stod och prata med rottisen ägare och Ian försökte inte ens hoppa upp i knät på dem, som han annars alltid gör med alla som är inom rätt avstånd. Utan han satt still bredvid mig hela tiden. En mkt stolt och glad hundägare åkte till stallet.


Ian fick sova i bilen medans jag höll lektion sen tog vi tillsammans med Niepona en skogspromenad. Ian höll sig vid oss till en början. När vi kom till en uppförsbacke sprang han i förväg sen var han försvunnen. Trodde att han sprungit ner till stallet så jag gick till hagen med Niepona och hämta Tzaar. Ian syntes fortfarande inte till, jag forsatte att ropa och tillslut kom han lunkande bakom oss... Troligtvis har han stannat vid något "vägskäl" och väntat på att jag ska visa vart vi ska gå, vilket han brukar göra, men vi hade ju försvunnit så han fortsatte väl på egen hann.


Tzaar fick dra vagn idag. Vi var på volten först, men det var lite tungdraget tyckte Tzaar så vi gick till ena sommarhagen istället. Trava o galoppera lite sen var han så trött, som sagt verkligen påverkad av fällningen. Skritta honom runt lillvallen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie S-Kajle - 26 oktober 2012 13:33

...är inge kul för ekonomin! Förra torsdan skulle jag bara ta ett kortpass med träningshästen efter jobbet. Lämnade grisarna i sadelkammaren som vanligt och då jag kom direkt från jobbet lämnade jag även ickestallkläderna och handväskan på en av sa...

Av Emelie S-Kajle - 23 oktober 2012 10:04

Tiden går fort och Charlie har redan blivit 3 månader    Nyfödd liten kille: 16 dagar: 5 veckor: 8 veckor: 3 månader:    ...

Av Emelie S-Kajle - 18 oktober 2012 09:46

Eftersom jag är så kass på att uppdatera bloggen är det super när andra hinner före mig så kan jag bara länka Så ni som är nyfikna på vad jag gjorde i helgen kolla Petras blogg: http://cometstaff.blogspot.se/2012/10/bir-cert.html?spref=fb    ...

Av Emelie S-Kajle - 18 oktober 2012 09:18

Ja bortskämd och kräsen är precis vad lilla prinsessan är. Hon bara ska ha o ha, ja herr gris är precis lika dan han ;) Igår kom det ett paket till Idun, som hon tjatat om i en hel vecka nu (ok vi blev lika hysteriska båda två...). Helt underbart...

Av Emelie S-Kajle - 1 oktober 2012 09:26

Igår kväll ringdes Ian in för eftersöks jobb. Det var pappa och Pålle som sköt in sina bössor på Pålles landningsbana då det kommer en bock springande, pappa skjuter och bocken springer vidare de ca 10m ner i vassen vid sjön. De hade någorlunda koll ...

Ovido - Quiz & Flashcards