Alla inlägg under november 2009

Av Emelie S-Kajle - 24 november 2009 21:03

Ja det kanske är något för mina grisar det. De gav ett smakprov på sina kunskaper i lördags morse. Efter att jag gett hundarna sin frukost och skulle ställa in burken i kylskåpet igen blev jag jätteyr, tar tag i kylskåpsdörren för stöd (efter att ha gått igenom detta ett par ggr i mitt huvud kommer jag nu ihåg att Ian faktiskt står framför mig och tittar upp på mig) men det hjälper tydligen inte för jag svimmar och med en jävligt hård smäll slår igolvet rakt på arslet slår i huvudet i kylskåpet, båda hundarna är över mig och slickar mig i ansikten när allt klarnar igen, duktiga griisar. Om de kan lära sig att varna innan det går så här långt vore det ju super.


Har ingen annan vad detta berodde på, men har kännt av känslan både i söndags och i går men då sittande när jag ändrar ställning med benen.... Konstigt konstigt.


Tzaar är på bättringsvägen, det var hovböld. Han har boxvila och igår var sista dan med finadyne och pencillin, så jag hoppas att allt ska fortsätta åt rätt håll. Han var väldigt svullen i benen ikväll och ömmade mer än innan i ballen där de öppnat upp för att få ut varet, men han var inte mer halt iaf. Malin ska få kolla på honom när hon är ute nästa gång så hoppas jag på att han kan få gå ut dagtid med sjuktoffla på. Är starkt emot boxvila, men i detta skitväder är det lite riskabelt att ha honom ute även på ridbanan men som sagt en sjuktoffla kanske är lösningen.


Så här fint blir det efter grisarnas lek med sina leksaker:)

  

Av Emelie S-Kajle - 17 november 2009 08:42

Orkar egentligen inte skriva om det här nu för det är så jävla jobbigt, men tänkte ändå dela med mig lite.

Farbror T har blev igår inskriven på Ultuna pga av hälta i vänster fram. Han har varit halt i 4 veckor, förra torsdagen åkte jag in akut med honom då hältan blivit värre och han ville inte stödja alls på hoven. Vi röntga och det fanns inga synliga förändringar. De ville ha kvar honom över helgen men jag lyckades övertala de att han hade de bättre hemma. Finadynet har hjälpt, så nu går han på hoven men är fortfarande ordentligt halt i trav, vi hade tid hos Ultunas hovslagare i går morse för att kolla om det kan tänkas vara en hovböld. Han har haft spritbandage sen i torsdags fast det har inte pyst nåt än. Så nu ville de öppna upp i ballen för att se om de hitta nåt. Om det nu inte är hovböld så räkna vet upp 5 andra tänkbara alternativ... Det är kul nästan jämt att vara djurägare :(

Av Emelie S-Kajle - 10 november 2009 14:00

Dags för ytterligare en bra låt här på bloggen :)

  

Av Emelie S-Kajle - 9 november 2009 21:39

Rensade mobilen på bilder och de flesta var självklart på grisarna. Skit taskig kvalité men men


Så här såg det ut idag på kontoret

Det är syskonkärlek det :)


Förra helgen var vi o hälsade på hos Anna o Danne. Vilket gick jättebra, även för Ian som tycker att det brukar vara lite för hög ljudnivå på barnen. Men denna gång var han lugn o höll sig mest under köksbordet. Idun tyckte deras tik Zelma var lite läskig men lekte bra med Matilda o Hugo.


Matilda & Idun (och Zelma på ett hörn)

Så här gulliga var grisarna när vi var på väg upp till landet, sovande nos mot nos


Av Emelie S-Kajle - 9 november 2009 16:26

...för ikväll skulle Manson ha spelat i Globen och jag o Elina hade ju självklart skaffat biljetter. Tjihoo vad vi såg fram emot detta!!

Men vad händer, jo han lägger om sin turné och ställer in sina två Sverige spelningar :@ Och inte lär han planera in nåt nytt datum som det verkar:(

Manson  

Av Emelie S-Kajle - 8 november 2009 22:44

Om någon annan skulle få den mkt mogna idén att ha Red Bull race, som jag och Elina hade i fredags (undertecknad vann), så avråder jag starkt från det. Man mår inte så bra, dan efter...


Vi kom fram till idag att nästa gång får det bli Asti Cinzano race istället, är nog lite bättre för kroppen och dessutom tror jag att det nog blir lite mer konkurens om innehållet.


Svampen, du får din inbjudan här :)

Av Emelie S-Kajle - 8 november 2009 22:21

  

Först ska jag bara säga att jag har varit lite frånvarande här på bloggen dels pga av att det tar lite tid att vara 2 “barnsmamma” :) och sen har mitt internet varit avstängt under två veckor, hade tydligt varit uppkopplad till max, oopps.


Men för att återgå till rubriken. Igår åkte jag och dogsen med Elina till hennes brorsa  i Midsommarkransen för att låna tvättstugan, stackars Elina har ingen tvättmaskin. Ian som annars blir speedad till tusen så fort han kommer in i någon annans hem, går nu lugnt in med attityden "kom igen syrran så ska jag visa dig runt i den här lägenheten, har ju vart här förr va!" Efter rundvandringen lägger han sig ner o vilar (detta brukar ta minst 30min).


Vi tar sen en tur runt området, Elina tar Ian och jag bär på Idun. Hela svängen är Ian lugn och nästan inge drag alls, utan det är som om vi är på promenad här hemma och inte i stora staden bland massa läskiga saker. Idun går fint i kopplet de sträckor hon får gå och tar in alla nya intryck jätte bra, duktig liten tjej.

Vi kommer till en park där det är två kvinnor med 5-6 lösa hundar som tränas. Jag funderar en stund om vi ska strunta i att gå där eftersom Ian har blivit osäker igen vid hundmöten och jag vill inte att Idun ska vara med än när han blir uppkäftig. Men va fan om jag vägleder Elina igenom detta så är det ju ett supertillfälle att träna grisen, så vi går på gångvägen, som är en ganska bra bit ifrån de andra hundarna, runt parken. Båda grisarna får stanna och titta mot de andra medans de får massor med beröm, Ian står helt avslappnad med syrran precis bredvid sig, det skulle ha blivit ett underbart kort om jag bara hade haft kameran med…

Vi fortsätter runt och Ian tittar inget mer mot de andra utan strosar för sig själv och Idun hänger på bakom, ska ju lukta på precis alla ställen som brorsan kollat in :) När vi är i slutet av parken sätter sig Ian för att göra nr 2, vilket aldrig skett så öppet, han brukar gömma sig långt bort där ingen kan se honom så även detta är ett jätte stort framsteg. Men precis då bestämmer sig 2 lr 3 (varken jag eller Elina hann uppfatta hur många det var) av de här andra hundarna att de ska fram till Ian. Inget fientligt alls men förste hund fram hoppar på Ian när han sitter och bajsar och sen kommer de andra efter. Först här hör jag ägarna ropa på sina hundar, de kan alltså inte ens sett åt vårt håll när de träna platsliggning med två förbipasserande hundar!! Och som sagt vi var en ganska bra bit ifrån dem. Säger till Elina att korta upp Ian så han är precis vid hennes sida, han har här börjat försvara sig efter att ha blivit påhoppad i kör säger vi NEJ och han tystnar och bara står bredvid Elina, Idun är framme vid Ian och jag motar bort de nyfikna hundarna. Inombords brinner det och jag skulle vilja säga både det ena och det andra till hundägarna men jag tiger, sån är ja. Den ena ägaren ber om ursäkt och säger vi försöker träna dem.. Kanske inte skulle ha så många på en gång då, kanske inte mitt i stan och kanske inte vara så ofokuserad som ägare under träningen!!

Vems fel hade det varit om Ian huggit någon av de andra.. Jo mitt!!



Vi står kvar en stund för att Ian ska landa och när vi väl går igen är han lika lugn som innan, hejje guud va jag var stolt då. Det tar sen ett tag innan han kommit till ro för att bajsa klart, denna gång gör han det inte lika öppet utan gömmer sig i högt gräs. Innan vi går tillbaks till lägenheten så blir det passivitetsträning utanför affärn medans jag handlar tuggben. Elina var mkt stolt över Ian när jag kom ut igen, han hade suttit och bara studerat alla människor som gått förbi, inte försökt hälsa på en enda, duktiga grisen.


Jag har kommit fram till att Ian har tagit på sig ett misson och det är att lära Elina att bli en hundmänniska. Och jag tror att han är en bra bit på väg ;)


Idag har båda grisarna fått sig ett varsitt bad, välbehövligt för Ian och premiär för Idun, vilket gick strålande så klart  :)


Jag har världens bästaste hundar!!



Ovido - Quiz & Flashcards