Alla inlägg under juli 2012

Av Emelie S-Kajle - 26 juli 2012 09:11

Större delen av gården tillbringades i traktorn med hövändning på schemat.

Vi köpte ny traktor i år och det finns en stor nackdel med den, hytten är mindre än den andra så grisarna kan inte åka med :( Framför allt Ian gillar att åka traktor.

Så här såg det ut förra året:

Idun ville helst sitta i knät mest hela tiden.

 

Spanar på alla fåglar 

 

Efter en dag i traktorn så blir man väldigt varm så hästarnas vattenkar får agera pool.

 

Jodå det går att pressa i 2 staffar i en 60l balja

 

Fast Ian föredrar ju så klart dessa pölar!

   

Allmänt · Ian · Idun
Av Emelie S-Kajle - 23 juli 2012 08:50

Vid tre tillfällen har mina hundar blivit attackerade av andras hundar på vår tomt. Detta har satt sina spår i herr gris, han blir rädd när bilar åker för långsamt utanför (det låter som om de ska stanna), när folk går utanför på vägen, han vågar inte vara ute på tomten själv. Till en början hade jag honom i långlina, då han lärt sig att hoppa över staketet, men förra sommaren fick jag tag på ett gäng med byggaller så nu har hundarna en hundgård i anslutning till altanen, super skönt å veta att ingen hund kan komma in och skada mina och de kan heller inte komma ut. Det har tagit Ian nästan ett år acceptera och känna sig trygg med detta. Allt detta har påverkat mig väldigt mkt så jag var på väg att ge upp och sälja huset, men bestämde mig för att ge det en chans så nu jag har köpt 1.5 m högt gunnebostängsel som ska upp runt tomten.


Så till mitt lilla dilemma då, jag har i samband med detta stängselprojekt börjat fundera på vad händer om en katt lyckas ta sig in på tomten trots ordentligt staket. Mina hundar tycker om att tugga på katter!! Inte nog med att någons annans djur riskerar att bli dödad, mina hundar kan bli ordentligt skadade samt att det kan komma att bli rätt dyrt för mig, för visst är det väl så att det är ”mitt fel ” trots att det är på min tomt??


Igår hände det som nu jag fasat för. Jag hör ett ordentligt brak ute i hundgården springer ut o tror att Ian försökt hoppa över de 2 m höga staketet, men icke det har kommit in en katt som Ian bollar runt med (som tur är så är grisen lite tafatt, hade det varit Idun så hade katten satt fast i käften på henne på två sekunder) Katten kommer ut och börjar boxa mot Ian genom staketet, vilket iofs var bra då Ian direkt backar undan och förmodligen får flashbacks till den gången han fick stryk av en monsterkisse.


Märkte inte av något speciellt med Ian direkt efteråt, vi var hemma i ca en timme efter detta sen blev det stallet i några timmar. När vi kom hem därifrån så var han super stressad inomhus, öppna altan dörren så han kunde göra som han ville och till en början sprang han bara in och ut sen bestämde han sig sprang ut och ställde sig o skällde o skällde o skällde. Till slut var jag tvungen att gå ut o hämta honom för det gick inte att bryta. Tog väl ca 30min till innan han kom till ro och kunde gå o lägga sig. Min tolkning är att han nu blivit rädd för att någon kan ta sig in där han precis kommit att bli trygg, men det kanske är att förmänskliga.

Hur ska det bli när han har hela tomten att beskydda…


Så hur gör jag, går det att hålla katter och hundar borta från min tomt? Är det mitt eller ägarnas ansvar?

Av Emelie S-Kajle - 20 juli 2012 10:56

Och det var verkligen dax, snudd på blankslitna var de. Såg nu oxå orsaken till punkat förra veckan, en skruv jäkel. Vet inte riktigt hur jag kunde missa det när jag fixa däcket men en stor en satt iaf där nu.

   

Av Emelie S-Kajle - 19 juli 2012 09:17

       

Varför just namnet Brno?

Jo den 17 juli är det Bruno som har namnsdag. Brno är en stad i Tjeckien (pappa Art kommer ifrån Tjeckien)

Och som ett xtra litet plus så fanns det en arabhingst som hette Brno vars farfar var Comet och kenneln heter ju Cometstaff.

Ganska solklart nu när ni fått en förklaring va ;)


Brno kommer att bo hos Iduns kullsyster Alva med familj, super roligt!

Av Emelie S-Kajle - 17 juli 2012 14:46

Världens bästa Idun födde idag 1045 ett litet lakritstroll   

Super duktig var hon, skötte allt galant och är så gullig med sin bebis.

När jag åkte från Petra vid 1330 visa hon inga tecken på att det var dags igen så vi tror att det bara var lilla Brno där inne.

 


Av Emelie S-Kajle - 17 juli 2012 08:29

Fysisk aktivitet på recept innebär att man ordinerar fysisk aktivitet på motsvarande sätt som ett läkemedel. Fysisk aktivitet på recept kan användas både i förebyggande och behandlande syfte.

 

Fogelsunda Araber och Emelie S-Kajle erbjuder individ och gruppanpassad FaR® aktivitet. Emelie är diplomerad FaR® ledare.


Aktiviteter med häst som rehabilitering vid bl.a utmattnings syndrom eller långvarig sjukskrivning kan hjälpa en person att orka eller våga komma ut i livet igen.


Aktiviteter och kontakt med hästar ger:

  •         avspända muskler vilket ofta leder till minskade smärtor och värk hos många människor
  •         frihetskänsla
  •         förbättrad kroppskännedom
  •         kommunikation
  •         kontakt, ömhet och värme
  •         minskad stress
  •         social och fysisk träning
  •         stimulerar förmågan till koncentration och inlärning
  •         tillfrisknande av depression och utmattning
  •         träning av balans, koordination, hållning och rörlighet
  •         utveckling av motoriken
  •         ökad halt av seratonin och beta-endorfin (kroppens lyckohormoner) i hjärnan
  •         ökad självkänsla, självförtroende, mod och vilja
  •         ökad styrka och mental energi


För frågor eller bokning vänligen maila emelie@fogelsunda.se

Vill du veta mer om Fysisk aktivitet på recept gå in på www.farledare.se

Av Emelie S-Kajle - 16 juli 2012 13:05

Kanske dags att uppdatera bloggen med att Idun är dräktig.....

I maj åkte jag, Petra och Rosemary till Österike på World dogshow med ett gäng hundar. På plats var Iduns blivande pojkvän, Final Fantasy Berserker och då fröken så passande var i höglöp så blev hon parad.

I fredags flyttade Idun hem till Petra och Thomas för att installera sig inför valpningen, väldigt tomt hemma tycker både jag och Ian.

Idag dag 59 har tempen gått ner så nu är det snart dax, så spännande!


På bilden är prinsessan i vecka 5.

 



Bilder från resan finns här: http://idun.fogelsunda.se/#100.0

Av Emelie S-Kajle - 12 juli 2012 10:52

Ojoj jag har visst lyckas anmäla Ian till rallylydnad!! Nervös som f-n redan nu.

Träningen på hemma plan går super, men så fort vi kommer nån annanstans så är han som ett flipper spel.

Ja vem vet hur detta kommer sluta.....

 

Ovido - Quiz & Flashcards