Alla inlägg under april 2009

Av Emelie S-Kajle - 29 april 2009 22:55

När jag kom hem från stallet vägrade Ian följa med in (alltid samma sak när jag är trött, varför lär jag mig aldrig att ha koppel på dessa gånger…) och efter att jag schasat runt honom ett tag på grannens tomt hör jag att det droppar under mitt hus. Sätter mig på huk o kollar, det är nåt rör på andra sidan som det droppar ifrån, hmm. Går runt huset för att se bättre och fy satan det var ingen vacker syn inte. Avloppsröret har lossnat/gått av eller nåt… Ok jag brukar inte vara så känslig av mig, så länge det inte är blodiga sår inblandade förstås, men det här var verkligen vidrigt.

 

Jag tror att det fattas en bit vinklat rör för ändarna sitter inte för varann, de va ca 3dm emellan och gick inte att rubba på. Konstigt konstigt.

 

Jaja, tejpa dit en plastpåse mellan rören så skiten tar rätt väg iaf och så ska pappa hjälpa mig att fixa till de i helgen.

 
Av Emelie S-Kajle - 29 april 2009 22:52

Farbror fick traila tillsammans med söta Filma till Gullunge och Lotta träning.  Tzaar har lite träningsvärk från helgens kurs men tycker att dagens lektion var mkt givande och vi fick med oss en del nya tips.

 

Bla  så hade vi en övning där vi skulle skritta göra halt rygga och direkt upp i trav. Lotta har hjälpt mig med ryggning på de andra hästarna så att det ska bli ett flyt men med Tzaar har vi aldrig tittat på de. Han har ju under alla år backat med släppande framben, oavsett om jag suttit på, kört eller varit på marken. Flera tränare har tittat på detta utan att kunna hjälpa mig. Jag förklarar situationen för Lotta och hon ger tipset att jag ska rygga för hand och ta hjälp av en pisk o picka på benet om det släppar. Sa då att detta har jag testat utan resultat. Ok visa mig en ryggning säger hon då. Vad händer…. Jo han ryggar klockrent!! Wouhoo

Han har inte litat på sin bakdel enligt Lotta samt att jag inte har tänkt positivt. Resterande ryggningar detta pass är hela kroppen med :)

 

När vi sen kommer till galopp jobb så tar jag upp det här med att det blir fel galopp varenda gång jag fattar  på rakt spår efter hörn (Även när Linda rider blir det så och i båda varven). Och hon påminner mig att verkligen rakställa höfterna innan jag fattar. Och visst var det så blir rätt varenda fattning :) Men jag måste även tänka på min innerhand så jag inte låser honom.

 

Vår galopp övning för dagen var att galoppera in på kvartslinjen i en båge och när vi kom ut på spåret ta ett piruett steg ut på kortsidan. Nu började ju detta inte så bra då jag frågade om inte detta var lite överkurs för oss att börja med piruetter. Varför kan jag inte bara testa istället för att undra om det verkligen går. Så även om Lottas svar var att det är en utmärkt övning för oss och att vi bara skulle ta ett piruett steg så hade jag alltså redan satt negativ energi i kroppen. Men vi gjorde så gott vi kunde iaf. Och nu tycker jag iof att just piruett biten var det som gick bäst. För både jag o Tzaar har ju lite svårt att ställa om oss i kroppen utan att det blir spänt o dant i kroppen. Känns som att ridbanan skulle behöva vara dubbelt så lång så vi har tid att få ordning på våra kroppar.

 

Medans Elina red passet efter oss fick Tzaar gå å beta = lycklig.

 

Tillbaks i stallet äter vi super duper god kyckling m potatissallad och prinsess tårta till efterrätt. Men det blir alldeles för mkt så det tar ett tag innan vi får fart igen. Nästa tur blir Bamorah med Bimotha på släp tillsammans med Elina & Rispa. Båda mina tjejer var pigga o glada. Vi red Billsta 1 och tog lite trav, funka kanon. Sista biten i skogen är Bamorah ordentligt taggad så vi tar ett par tankepauser, vilket gör henne mkt frustrerad men gamla tanter kan inte röja så i skogen.

Har nu ridit Bamorah i ca 4 veckor efter 1 års konvalicent och peppar peppar det verkar som det kommer gå vägen :)

 

Tog sen en promenad med Niepona. Vi gick förbi Reenes hästar o får och de va på bus humör allihop. Lille Bamse (shettis) bjöd på riktig rodeo/galopp race tillsammans med fåren. Super gulligt. Niepona tyckte självklart att detta var super kul o ville gärna haka på. Jäklar vad denna häst kan bli snygg när hon blåser upp sig åhh vilken hals hon har, muumsss.

Måste ta lite foton på henne när vi går förbi där nästa gång.
Av Emelie S-Kajle - 29 april 2009 22:51

Igår fick båda småtjejerna gå ett pass i korallen.

 

Bimotha fick träna övergångar. Super duktig:) När hon är me är hon verkligen me, så himla lyhörd. Det räcker med energiökning för att hon ska gå upp i gångart och utandning för att hon ska gå ner.

 

Och det är nu inge snack om att hon är fräsch i kroppen, jäklar vad hon kan röra sig denna lilla dam. De är ju så man får stå päls när hon sätter fart.

I söndags fick hon gå i korallen också. Hon var då inte lika lyhörd som igår utan försökte i början sno gräs som stack in mellan staketet. När jag då sa ifrån trava hon iväg och så var det som att hon tänkte o kände efter  jo det funkar ju att trava på och så ökar hon lite. Jo det funkar det också, då åker svansen upp i vädret och steget kommer fram, likaså draken med sina vackra ljud. Det är ju lite svårt i detta läge, vill ju bara stanna upp o titta på min vackra häst men vi var ju faktiskt här av en anledning och det var inte att showa. Så det blir till att jobba ner henne till arbetstempo o passet slutar när det behövs minimala signaler för vändningar och tempoväxlingar.

 

Niepona fick ha långlina på sig ifall det skulle bli stressrus. Skritt o trav funka utan problem, inge hälta alls ( i söndags tyckte jag att hon rörde sig riktigt illa). Börjar med galopp i vä  varv. Tar övergången fint och håller ett bra tempo. Yes inga problem att belasta fram benet alltså. Byter varv o ber om galopp och hon exploderar?! Jaha är det alltså när vä fram behöver ta den långa klivet som det gör ont… Får henne att sansa sig och komma i någorlunda bra tempo. Byter tillbaks till vä varv och då kommer även här en bock/brall/stegring serie men betydligt lugnare än i andra varvet samt det går fortare att få henne sansad. Kan ju va överskott energi också eller muskelminnet som spökar. Vi får helt enkelt se hur detta utvecklar sig.

 

Drog iaf av henne dojjerna för de har ju inte gjort nån nytta direkt när oviljan att gå fram satt i armbågen och inte i ömma sulor. Oj oj vad hon tugga o gäspa när de va av, skööönt och slippa tyngderna.


Tjingeling

Av Emelie S-Kajle - 28 april 2009 10:40

Stackars lilla grisen har fått rävskabb :(


Han började klia sig för nån vecka sen (trodde då att jag kanske hade sköljt ur schampot  dåligt) och i lördags hade han 3 kala fläckar på huvudet. Jag ringde Vivica i panik trodde att de kunde vara demodex, men som tur va så hade jag inte läst på ordentligt. För demodex får de när de är yngre.


Vet. Malin tittade på honom på söndan och skrev ut ett Spot on medel som ska ta all typ av skabb o annan ohyra. Vi gjorde ingen skrapning utan hon var rätt säker på att det var rävskabb.  Medlet fanns självklart inte inne igår när jag var på apoteket. Men ikväll ska han få sin första kur.


Kom på att Ian bad för en vecka sen kom för att han hade rullat i ett kadaver i skogen, högst troligt att han fick på sig massa äckel päckel då trots att han fick gå direkt in i duschen.


Idag åkte bärnstenshalsbandet på oxå, för nu har jag hittat årets första äckel fästing på honom.



Av Emelie S-Kajle - 27 april 2009 23:21

Igår morse åkte jag o Elina upp till Rö för att hälsa på Brįši, som vi för två veckor sen körde dit på hingstbete. Han verkade stormtrivas med de andra killarna.

Av Emelie S-Kajle - 27 april 2009 22:42

Här kommer fler bilder från Lovisedalsritten. Tack snälla Filippa!


Måste kommentera första bilden för det är lite komiskt. Jag hade sagt till Elina att hon skulle hålla i farbror i groomstoppen så jag hade händerna fria om jag behövde, och just här skulle jag ta av mig jackan. Men det ser ju ut som att jag har en himla vild häst enligt Elina för hon måste hålla hårt vid bettet :) inge frihet här inte. Kanske ett internt skämt men himla skojigt iaf ;)


Sista bilden ca 3km kvar, ser rätt pigga ut alla fyra va!

Av Emelie S-Kajle - 27 april 2009 22:31

Farbror har gått lektion för Linda både i går o i dag.


Igår jobbade vi bara trav programmet inför tävlingarna. Han var jättefin. Här är ngr foton som Elina tog.


Det är inte så att jag är så fåfäng att jag rider i vita ridbyxor hemma på träning :) utan jag har inga andra som passar och vill rida med stövlar så jag vänjer mig. Och då funkar det ju inte med mina jodphursbyxor. En liten parentes bara:)


Idag hade han lite träningvärk, stackarn är ju inte riktigt van att gå på banan 3 dagar i rad. Men övning ger färdighet. Red igenom programmet ett par ggr och han kändes mkt fin. Det vi behöver träna xtra mkt på nu är galopp fattningar på rakt spår. Han har lite svårt för det och det blir lätt fel galopp. Se om Lotta kan ge oss lite tips på onsdag.

Av Emelie S-Kajle - 25 april 2009 21:03

Gick upp kl 0534 för att åka med Bimotha och Niepona till Brunmåla kliniken. Bimotha har svarat bra på behandlingen och rörde sig felfritt så jag ska sätta igång henne och framförallt banta henne… Inte matte ;)                  Niepona har på senaste tiden rört illa, betett sig konstigt och varit väldigt stressad. För ungefär en månad anmälde jag oss till ett läger hos Jaana Heinola för att få hjälp med hennes stress. Med tanke på hur klockrent vet. Björn lokaliserade Bimothas problem tänkte jag att det kan vara värt att han tar en titt på Niepoa också.  Det visade sig ju då att Niepona var på vänster fram 2 gradigt halt initialt!!!!!!! Hur man då inte kan ha sett det själv? Men iof när jag lastade ur henne så fastnade hon med den hoven mellan rampfjädern och rampen. Vet inte om det kan ha påverkat hältan? Men iaf släckte de hoven och då blev det värre så vi röntgade bogen och armbågen. Bogen var fri men det fanns ett gammalt brott i armbågen.  Där får jag en förklaring till hennes udda rörelsemönster och självklart hennes temperament. De injicerade antiinflammatoriskt och något mer. Efter 20 min tittade de på henne igen och resultatet var redan mycket bättre, hon var inte lika spänd i musklerna och rörde sig bättre. Equiterapeuten manipulerade även vänstersidan. Ordinationen är att hon ska sättas igång och tillbaka om 2 veckor och injicera mer antiinflammatoriskt. Vi diskuterade lite angående magsår och han tyckte att det inte vore fel att kolla upp magen igen. Så det får bli nästa steg. Tillbaka på gården hade Linda kurs och jag och farbror Tzaar var med. Han var super super super duktig och vi fick till flera väldigt fina galopper! Grand prix nästa! J Bamorah fick snällt ställa upp som elevhäst på en NH-lektion som jag höll för Mia. De var mycket duktiga och Bamorah såg till att Mia förstod när hon hade gjort rätt. J 

Tjingeling! Nu ska jag, Elina (min sambo) och Angeline gå på Noice i…. damdadam… Ekskogen bygdegård! För er som inte vet är det ett j-vligt hippt ställe!


Ovido - Quiz & Flashcards