Alla inlägg under augusti 2009

Av Emelie S-Kajle - 17 augusti 2009 11:03

Lördagen tillbringades på Malmby Fairground i Strängnäs, där Rebeca tävlade med sin super snygga bil, helt rätt färgval enligt mig.

Duktiga Rebeca slog sitt personbästa vid två tillfällen under dagen. Enda tävlande tjejen som slutade på en 3e plats (bara 100delar från 2an) av 15st :)


Elina och jag åkte sen å hälsa på Annapanna på hennes jobb inne i Strängnäs. Där intogs en väldans god thai middag.


Igår var det dags för Ians viltspårskurs igen. Under veckan har han spårat kanon, i lagom tempo och rakt på skanken. Igår däremot var han ordentligt speddad. Vi gick ut sist av oss 4 som är med på kursen. Så Ian hade väl suttit och laddat ordentligt i bilen medans han väntade på sin tur.


Redan när jag tog ut honom ur bilen börja han söka. Det blåste ju så där lagom igår, typ storm, så spåren vi lagt hade spridit sig åt alla håll och kanter...


Eftersom att det har gått så himla bra hemma med spårandet så la jag i går ett rätt svårt spår som nr 2. Upp på ett berg och så en krok ner för berget igen och sen genom skogen. Och nerför berget var verkligen ner för berget, snudd på stup.


Ja och som sagt grisen var taggad. 1a spåret försökte jag bromsa upp honom men så fort jag släppte efter for han iväg igen som raket. Missade sårlegan, så jag var tvungen att ta tillbaka honom och så fick han sansa sig lite där och sista biten sa Irene till mig att hålla honom stumt hela tiden så han börjar tänka lite. Och varje gång han börjar söka istället för spåra så ska jag stanna upp. Gick lite bättre sista biten och han hitta skanken och blev självklart jätte glad o stolt.


Vi vilar lite innan vi går ut på 2a spåret. Han far iväg direkt när jag ger kommando men denna gång är jag beredd och har kortare lina och håller honom, han blir lite osäker o vänder ett par ggr, undrar väl varför matte håller emot när han är duktig o har hittat spåret... När vi kommer till stupen försöker jag verkligen hålla så det ska gå sakta o fint nerför, hur lätt det nu är när man knappt har fotfäste. Men ner kommer vi, dock åker jag kana ett par ggr fast fortfarande på fötterna iaf och grisen har hållt sig på spåret hela tiden.


Även denna gång missar han sårlegan och även skanken!! Han springer på den två ggr utan att spåra den för han söker ist, men tillslut så så hittar han den.


Det som jag tycker är absolut bäst med dessa 2 spår är att trots att han är så laddad att han håller på att spricka så sitter han helt still där jag placerat honom medans jag byter hans "kläder" och kollar av "olyckplatsen"och väntar sen på kommando. Duktiga killen :)


Mer bilder från i lördags finns på www.fogelsunda .se

Av Emelie S-Kajle - 15 augusti 2009 22:19

Foto: Mets


I tisdags föddes 5 små underbara grisar hos kennel Cometsstaff, www.comets.se


2 hanar och 3 tikar, så en av dessa är min lilla prinsessa, tjihoo!!


Av Emelie S-Kajle - 2 augusti 2009 21:32

Precis hemkommen från minisemester i Dalafloda tillsammans med Elina och Ian. Väldigt skönt att komma bort lite och ta nya andetag.


Vi började våran tripp i fredags till dalarna via Gävle där Sparzanza hade spelning på Olle's sportbar. Äntligen fick jag se dem, 3e gången gillt. Första gången var på Riff off i Vingåker, jag o Elina tar vägbeskrivning från eniro, som var helt jävla åt helvete, sisodär 10 mils omväg!! När vi kliver ur bilen så hör vi "nu ska vi spela sista låten". Nu fick vi se ett annat band iof men det var Sparzanza vi åkt dit för.


Andra gången var i torsdags när de spela i Sthlm. Jag, Elina o Linnea skulle gå. Det slutar med att jag blir matförgiftad och tillbringar kvällen på toaletten!! Så där lagom roligt ska jag säga. Hade fortfarande ont i magen på fredagen (o lördag) så man var ju inte riktigt på topp men spelning var grym iaf. Får se dem igen i Eskilstuna på Sommarens sista suck 28-29 aug, tjiho.


Niepona har varit och gjort sin scint, och det visade att hon hade en gammal skada på hö fram knä, obetydlig, och 5-6 halskotan, som tydligen är vanligt enligt vet på Ultuna. Björn var mkt nöjd med att det inte visa på ngr skelettskador utan att vi nu kan konstatera att det sitter i mjukdelarna. Jag är lite kluven nu när jag hunnit tänka igenom allt för om det inte är skelettet borde hon inte vara bättre nu då efter all vila och behandlingar hon fått... Vette tusan om det är bra eller dåligt.


Björn ville iaf att hon ska behandlas med mesoterapi 4-5 ggr och att deras equieterapeut skulle titta på henne om 14dagar. Så får vi se vad som händer.


Bildcollage från Dalafloda:

Ovido - Quiz & Flashcards