Alla inlägg under april 2008

Av Emelie S-Kajle - 30 april 2008 11:32

Jaha den här dan blev ju inte riktigt som jag tänkt mig...


Vakna av att telefonen ringde, vilken jag alltid brukar stänga av men av nån anledning inte hade gjort nu. Det var Linda som ringde Wera hade kolik och det skulle ta 1 tim innan hon skulle kunna vara i stallet. Så jag åkte dit och börja promenera med "lilla" Wera. Vilket hade effekt, hon blev piggare ganska snart.


När jag lite senare tänkte inta frukost i solen hade alla mina pållar ställt upp sig på rad vid grinden och titta bedjande på mig och när jag satte mig ner börja Tzaar skrika "matte vi är osså hungriga byt hage på oss nuuu". Ja så då gick det ju inte att lossas som ingenting längre, det blev till att äta mackan samtidigt som jag böt hage på mina stackars hungriga djur.


Eftersom Lottaträningen tyvärr blivit inställd och Linda nu skulle vara i stallet helan dan för att hålla koll på Wera, så bestämde vi att jag skulle rida lektion på småtjejerna och ta en tur tillsammans i skogen med Tzaar och Babs.


Niepona gick kanonbra under sitt pass. Det blev mkt trav :) rooligt. Vi trava flera varv på raken och hon är verkligen stabil och välbalanserad o har helt underbart steg.


Hon har börja fiffla en massa med mulen när vi rider, bla gå o flemma. Hoppas verkligen inte att detta kommer vara något bestående, visserligen är hon väldans söt när hon gör det men ändå..


Även Bimotha gick mkt bra och oxå hon fick trava på fyrkanten. Jag har ju travat henne flera ggr i skogen men bara en gång på banan och då tyckte hon att det var lite mysko. Men nu gick det galant hon bjöd på bra framåt och även hon välbalanserad. Ja om man bortser från ett tillfälle där vi kom mot hörnet och jag förberedde henne på att vi skulle svänga och samtidigt får hon syn på nåt spännande längre bort. Det blev för mkt att trava, svänga och titta så hon snubbla och vette tusan hur men hon fortsatte att trava fast hon var nere på knäna och sprang. Allt gick bra men båda blev lite skärrade och ena knät blev lite uppskrapat. Vi travade lite till efter detta och det var inga problem.


Tzaar fick gå en sväng i skogen med Babs o Wera. Han var pigg och glad, ville gärna galoppera när vi skulle trava :)


Dagsfärsk bild på Bimotha

Av Emelie S-Kajle - 29 april 2008 08:20

Helena har ju blivit av med sin medryttarhäst nu när Bom är konvalicent så hon får testa lite på de andra 3. Och redan från början blev hon förtjust i Niepona (o vem blir inte det, charmtroll :)) Så de har tränat markarbete tillsammans ngr ggr. Niepona har haft lite taskig attityd gentemot Helena, som är lite för snäll och inte tillrättarvisar detta, så jag var lite tveksam till om de var redo för uppsuttet. Men igår var den dåliga attityden som bortblåst, allt såg mkt trevligt ut. Så efter lite förberedelser satt vi upp (jag på Bim) Niepona kolla läget direkt, får jag göra som jag vill med henne, smyga runt på banan men efter ngr böjningar förstod hon att det nog inte var så, Helena visste tydligen vad hon ville :)


Vi träna one rain stop, ryggning med pimpling i repet och ryggning med bara sätet. Tycker att det gick riktigt bra för dem. Niepona tugga och gäspa mest hela tiden.


Jag hade dressyrsadeln på Bim, den ligger helt ok på henne, den ligger an längs hela ryggen utan att trycka någonstans. Men hon har absolut inge manke att tala om så det blir lite vajigt när man sitter i den och tror att det störde henne eller om det var att det faktiskt är en helt annan anläggningsyta mot western sadel. Jag fick verkligen övertyga henne om att det var ok att skritta runt. Måste bli av med Reiningsadeln så jag har råd att köpa en egen sadel till henne.


Ikväll står det massage på schemat för Tzaar, hade tänkt hinna med det igår men det sket sig. Och gos med Bamorah. På onsdag är det Lotta träning igen, tjihoo :)


Dagens bild: Bimotha & Niepona aug -06

Av Emelie S-Kajle - 28 april 2008 14:26

Det var jääätte länge sen jag skrev... Det är skit att inte ha internet hemma och dessutom är datorn hemma trasig så jag kan inte ens skriva och ta med och ladda över på jobbet...


Bamorah har varit på Ultuna och gjort ultraljud på frambenet och det visa sig att det var yttliga böjsenan samt djupa böjsenans förstärkningsband som fått sig en smäll. Så nu ska hon ta det lugnt hela sommarn, får gå 10 min promenader på fast underlag.


Nu när gräset kommit är hon mkt gladare så hon verkar inte så ledsen över att bara gå i hagen. Men det är jävligt trist, vi hade ju massa planer denna sommar :(


Bimotha har gett matte en flygtur, med flera dagars smärta som följd. Då jag inte har nån sadel till henne just nu så tyckte jag att det är lika bra att rida barbacka för nu när vi kommit igång vill jag inte sluta än. Så länge hon är positiv så kör vi på så får hon vila sen. Vi var ute på en skrittur i sommarhagen tillsammans med Elina & Rispa. Jag hade precis suttit och skrutit om hur underbar o duktig liten ponny hon var, när det kommer 2 hästar travandes nere på vägen typ 300m ifrån oss. Bim blir lite fundersam över vad de flyr ifrån. Hjärtat börjar gå i 180 och huvet höjs otroligt högt upp. Vi står kvar tills hon lugnat sig, jag gör ngr böjningar på henne och hon står o tuggar och känns lugn så vi börjar gå nerför en liten backe när vi kommer ner på plan mark så går vi om Rispa och helt plötsligt inser jag att hon bockar, små fina bock som en gunghäst, känns knappt. Jag driver på men glömmer händerna så hon lyckas få ner huvet och får till en ordentlig bakutspark och jag gör en kullerbytta över halsen. Det ända jag tänkte på var AKTA nacken vilket gör att jag är super spänd när jag slår i marken och höger axel får ta hela fallet, vilket som sagt resulterade i flera dagars smärta och oförmåga att lyfta armen. Bim satte plattan i mattan och galoppera hem till de andra. Där Johanna lyckades fånga henne. Jag satt upp och red lite på stallplan när jag väl kommit ikapp. Det var inga problem.


Niepona och jag har haft vår första trav. Ridlektion för Linda och vi trava, underbart! Det har hänt massor med Niepona sen hon börja få magsårsmedicin, lugn och harmonisk och hon har vuxit i sig själv, stora tjejen har hon blivit. Och nu när all denna päls börjar försvinna kommer det fram en riktig prinsessa. Även om hon hela tiden har kännts väldigt stabil att rida så var det stor skillnad denna gång. Hon tyckte först att det var lite konstigt när jag bad henne trava men Linda hjälpte till från marken med samma gest som jag brukar och då förstod hon sen var det inga problem alls. Hon kändes super fin och balanserad, helt underbar trav. Och så roligt för hon tar verkligen åt sig av allt beröm, blir lite mallig :) Hon kommer verligen bli en pärla, både i dressyr och western. Jag har även haft henne i korallen flera ggr utan att hon har stressat, lugn och fin galopp. Så som sagt medicin gjorde susen.


Och så Tzaar pojken. Tyvärr fick vi ju ställa in två westerntävlingar pga taggtrådsskadan men vi har debuterat i distans nu i helgen. Men det såg lite mörkt ut först. Dum som jag var lät jag Sabina rida honom på fredan, han hade stått på torsdan och jag hade fullt upp med att packa inför tävlingen. Hon kommer tillbaks med en häst som har ett blodigt sår på vä fram och ett skrapsår på bak, hon har inte märkt att nåt hänt. Det är ett snitt rakt över senorna och en grop ovanför, inget av dem är djupa och han var inte halt. Jag tvättar och lindar honom med back on track. Tappar totalt engagemanget så jag åker hem och avvaktar till morgonen. Men han ser fin ut om benet ngt svullen men inte halt, så vi chansar att han går igenom vet.kontrollen Vilket han gör, men de förmannar mig att ta det lugnt.

Vilopuls 36, jag, Elina & Filma o Johanna & Astra startar i första gruppen på PP 20km. Vi skrittar första sträckan som går på grusväg. När vi kommer till rakbanan som var sand börjar vi trava samtidigt kommer det mötande hästar som startat klassen innan. Både Tzaar o Filma får tjing. Tzaar är super stressad och inte riktigt kontaktbar, aldrig varit med om detta på honom, vette tusan vad som hände, han är ju alltid lugnet själv. Men men vi skrittar en längre bit möter flera hästar och blir omriden av andra. När vi kommer ut på grus väg testar vi trav igen och nu kunde både jag o Elina känna igen våra hästar. Det var en rätt stenig grus väg men Tzaar hade tofflor på sig så det gick bra. Vi tog flera långa travsträckor och som sagt mötte och blev omridna flera ggr och det var inga problem. Efter ca 1h går Tzaars ena toffla sönder, vet inte hur, plan väg och vajrarna gick av. Nu hade ju jag tänkt på att detta skulle kunna hända (men inte på slätmark!) men då han kom tillbaks dan innan med sår och jag tappade lusten så hade jag inte fixat reserverna som oxå de var trasiga så jag hade inga med. Det blev till att skritta alla sträckor där det var stenigt (vilket var många långa) och ta av dem där han klara gå utan så vi kunde trava och galoppera.


Delar av sträckan var riktigt fin tex red vi genom ett sandtag, där fick vi två underbara galopper. Vi kom i mål på 3,22. Slutade på 40 i puls och blev godkända i vet.kontrollen Fick ett fint diplom och en rosett :)


Ja jag blev lite biten av detta (vilket jag iof hade anat)

2mil var absolut inga problem, jag stod i fältsits hela tiden för att spara nacken och Tzaar kropp och hade inte ondare i nacken än en vanlig ridtur. Inte ens träningsvärk efter. Tzaar var pigg o glad hela turen. Lite trött på söndan men det är ju tillåtet. Så det kommer helt klart bli fler distanser.


Grisen Ian går allt bra med. Mervi har börjat med Onsdags träningar osså, så nu är vi iväg sönd o onsd och det går jättebra, inte alls lika mkt stress. Hade centrum träning med honom förra v. Och det tycker jag gick riktigt bra. Fåglarna var det som var svårast för de var så närgångna och det e klart man vill jaga dem då...


Vi har börjat gå långpromenader och t om lagt in ngr joggingpass och så länge jag har långlina på honom så går det bra annars blir det dragkamp.


Imorse skulle jag ta lastbilen till jobbet och pappa hade lagt nycklarna på sättet. Jag tog in Ian på passagerarsidan och medans jag gick runt lyckades Ian kliva på nyckeln och låsa bilen. Vilken panik jag fick när det visar sig att det inte finns ngr reserv nycklar på gården utan 6,5 mil bort och även om det inte är ngr köer in till jobbet så tidigt på morgonen så är det det norrut så det skulle ta ett bra tag innan jag skulle vara tillbaks. Han skulle ju hinna koola av värmeslag. Försökte få Ian att trampa på nycklarna igen alt. trycka på fönsterhissen, men han titta mest frågande på mig "men matte varför öppnar du inte dörren ist för att gapa där utanför" och klev snällt över nycklarna varje gång... Jag lyckades lirka upp låset och få larmet att gå, så hela byn fick veta att det var dags att gå upp :o)

Av Emelie S-Kajle - 3 april 2008 09:55

Mkt riktigt det var ingen pigg Emelie som kravla ur sängen 0515 imorse, för att inte tala om grisen fick tjata flera ggr på honom att gå upp. Lite svårt att koncentrera mig i trafiken men kom fram hel till jobbet iaf... Även natten till onsd blev det lite sömn, babbla häst med Pernilla till 0130. Så ikväll ska jag i säng i tid så jag kommer ikapp. Är ju en tröttmössa som behöver minst 7 h för att fungera riktigt:)


Det blir bara lite pyssel, fodring och medicinering av pållarna ikväll.

Av Emelie S-Kajle - 2 april 2008 09:37

Sköönt ledig o strålande väder, kan det bli bättre?! Tog en promenad till stallet med Ian, gav pållarna frukost o sen iväg på 1h powerwalk med en kompis, mkt skönt. Ian fick stanna kvar i stallet. Så där lagom uppvärmd tog jag varsitt tömkörningspass med Niepona o Bimotha.


Eftersom att Niepona har nån dålig känsla i korallen tänkte jag att vi håller till där och förstärker positiva känslor. Det gick kanon, inga stress symtom alls. Tog dock inge galopp, när det gick så bra i skritt o trav så ville jag inte riskera att förstöra allt det positiva, får bli nästa gång. Hon hittade en bra form o tempo, behövde inte vara på henne hela tiden som annars. Mkt nöjd.


När jag hämta Bimotha låg hon o sov i solen, inte alls så pigg att följa med o det lös igenom hela passet. Det var lite ombytta roller på tjejerna idag, Bimotha brukar gå av egen maskin men idag fick jag påminna heeela tiden, hon joxa en hel del med bettet oxå, fick tungan över flera ggr men fixa till det själv (mammsen Bom blir typ paralyserad när hon lyckas med detta o jag måste hjälpa henne att lägga tillbaks tungan) Men när hon fokusera och höll ett bra tempo fick hon en mkt fin form och underbart steg, vackra vackra ponny. Även galoppen såg mkt fin ut, första gången i töm:)


Grisen Ian fick springa lös hela dan i stallet, o han är så duktig o håller sig på gårdsplan, stolt matte:)


På em åkte jag med Mervi på hemkonsultation. Det blev måånga timmar hundprat, så himla intressant o lärorikt men det blir tungt att ta sig upp imorn, var inte hemma förrens 2330!

Av Emelie S-Kajle - 1 april 2008 09:27

Nu blev det inge promenad för tjejerna igår. Pappsen hade förträngt å säga att han bokat elektriker till mig (vilket iof var snällt, men hade varit kul att veta i förväg). Så jag kom inte till stallet förrens kl 21, det blev bara fodring och medicinering av sjuklingarna.


Idag däremot så fick tjejerna gå en sväng i skogen. Det var underbart väder, mkt skönt :)


Tzaar´s sår såg inge fint ut idag, alldeles jättevarigt, issh. Skulle nog må bra av att få luftast men det är fortfarande så pass mkt lera så jag har inte så mkt val:(


Ian fick leka med Ragge medans jag var med pållarna.

Ovido - Quiz & Flashcards