Alla inlägg den 12 februari 2008

Av Emelie S-Kajle - 12 februari 2008 13:14

Tog en barbacka tur på Bamorah med Bimotha på släp, med sällskap av Elina & Filma, utrustade med pannlampor och ett gäng med reflexer då vi måste gå en bit längs vägen. Vi hade planerat en lite längre tur men både var så trötta så det blev lilla skogsrundan istället.


Niepona fick göra lite övningar i korallen. Vi träna flytta rumpa, där hon ska sätta innerbak under sig och stå still med framdelen. Flytta framdel, trampa över med innerfram. Och sen "dansen" där man sätter ihop dessa två genom att först böja huvudet, avslappning, flytta rumpa och sen flytta framdel så hon byter sida. Vänster sida har hon svårt att sätta under sig bakbenet men höger är det klockrent i ett svep så det blir som en dans.


Tränade även med att kasta rep över henne. Jag står bakom med långrepet i grimman och gungar det först mot hennes ben och accepterar hon detta svingar jag repet över henne så det kommer ner och gungar mot benen på andra sidan. Denna övning gjorde jag med Bamorah som till en början var super rädd om sina ben och kunde dra iväg i full fart om t ex ett rep kom mot dem nu står hon still och på sin höjd lyfter benet men aldrig går iväg. Niepona har gjort detta ett par ggr nu så hon bryr sig inte speciellt.


Sen blev det lite tränsträning i stallet. Jag vill att hästarna ska stå med sänkthuvud i behaglig höjd och lite böjd mot mig och där ska huvudet förbli tills jag är klar även samma när tränset ska av. Eftersom att jag inte rider små tjejerna i träns än blir det inte så mkt träning av detta så ibland är det nyttigt att påminna dem.


Det blev på och av med tränset ngr ggr och om man borser ifrån de ggr Ian kom och skulle pussas, vilket resulterar i att Niepona tar upp huvudet, så gick det galant.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards