Alla inlägg under juli 2008

Av Emelie S-Kajle - 24 juli 2008 12:46

Ja då var de över för den här gången dåå.. Årets upplaga av Sportcupen samt nytillskottet Kvalitetsbedömnig har varit superkul. Vilket kanon gäng som hjälpts åt under dessa 4 dagar. Tidigare år har det varit stressigt som tusan för att få allt att klaffa, men i år flöt allt på hela helgen. Det var bara roligt hela tiden, visst var det mkt att göra men som sagt bara roligt roligt. Tråkigt bara att jag inte kunde tävla nåt själv, men vi får se till nästa år om tiden räcker till till det med:)


Det var ju som sagt premiär för Kvalitetsbedömningen i år och nu med facit i hand har det varit värt varenda sekund av slit och gråa hår som vi i kommittén faktiskt lagt ner på detta, för tusan va kul och lärorikt det var.

Vi har massor med saker vi vill ändra på till nästa år, och vårt mål är att köra bedömningen på tre platser under maj-juni 2009.


Jag hann med att ta lite kort under helgen, prisudelningen på Kvalitetsbedömningen samt terränghoppning på Sportcupen. Bilderna kan du se på min hemsida www.123minsida.se/fogelsunda


Bilden är på Magdalena Trönnberg & Gaugan som tar emot rosett från Åse och "hjälpredan" Hilda:)

Av Emelie S-Kajle - 23 juli 2008 12:22

...efter en hel del påtryckningar så ska jag ta mig tid o skriva lite:) Har haft alldeles för mkt att göra på jobbet så tiden har liksom inte riktigt räckt till.


Det har hänt massor massor med pållarna under dessa drygt två månader jag inte skrivit nåt.


Bla så har Nippan börjat ridas i skog o mark, vilket går alldeles urmärkt. Än så länge alltid med sällskap. Vi travar på för fullt och hon tycker att det är skit kul att äntligen få vara stor och utforska skogen med de andra hästarna . Och inte bara följa med på släp hela tiden :)


Bimotha har varit ute på flera äventyr, bla så åkte jag och Linda till Norrtälje i måndags med Wera, Tzaar & Bimotha och red på Lindas gamla marker. Super fina grus vägar, som bjöd på mkt trav o galopp.

Jag kände på mig redan när jag lasta ur Tzaar att han var kissnödig, men de platser jag erbjöd honom dög inte att utträtta behoven på, så större delen av turen var han lite loj/seg, men så fort han kissat efter ca 2h blev d farrt på fabrorn. Bimotha var pigg och glad och ville gärna ligga i täten mest hela tiden, stora tjejen. Vi red förbi en sjö och var ju tvungna att gå i o plaska lite. Bimotha som aldrig badat var till en början lite osäker att gå nära men så fort Tzaar plaskat i så kom hon glatt efter, hade det varit bättre bad väder hade vi garanterat gått ut o simmat lite.


Igår red jag Bimotha på volten. Hon kändes mkt fin o balanserad så vi testa på att galoppera lite, vilket gick alldeles utmärkt. Hon t om galoppera balanserat genom hörnen, hade ju bara tänkt ta långsidorna eftersom att det var första gången men som sagt hon sög på framåt av sig själv.

Tror jag underskattar mina små tjejer lite, som inte är ngr småtejejer längre:)


Både Bimotha & Niepona har tömkörts över cavaletti ett par ggr. Niepona hade lite åsikter om när jag la ut upphöjda bommar annars har även det gått galant.


Tzaar har varit med på hopplektion för Ragna Erlandsson, suuuper kul. Hade bara tänkt att ta lite markarbete, men så fort vi väl hoppat ett litet hinder så var det svårt att sluta. Vet faktiskt inte hur högt vi hoppa, men kul som fan var det iaf:) Nacken däremot tyckte väl inte att det var så himla begåvat, men till nästa gång så blir det krage på.


Första helgen i aug ska Tzaar o jag vara med på kurs för Lotta Månsson. Läängtar!


Bamorah verkar lite bättre i benet nu, jag kan inte se någon hälta längre. Skritta t om på henne igår från o till hagen, hon blir så glad att få göra något. På tisdag ska vi tillbaks till Ultuna för att ultraljuda igen...


O grisen Ian mår bara bra. Igår när jag red på Bamorah så gick han med, ngt som han tyckt varit läskigt tidigare. Så länge jag varit på marken har det gått bra, men så fort jag kommer upp på hästarna så blir han rädd o drar, men nu verkar det som sagt ha släppt:) Så bara inkallningar sitter 100% så kan han få följa med på tur varje dag.

Har i dag anmält oss till agilitykurs till hösten, hoppas vi kommer med.



Ovido - Quiz & Flashcards