Alla inlägg den 6 februari 2008

Av Emelie S-Kajle - 6 februari 2008 08:20

Idag fick Niepona gå på skogspromenad med mig & Ian. Jag tror Niepona tycker att det är xtra kul när Ian är med, dels för att hon kan få busa lite med honom och så har ju matte inte 100% uppmärksamhet på henne så då kan man ju sno åt sig en och annan grankvist :)

Ian skötte sig mkt bra, han har ju varit lite stressad sista tiden när vi promenerar med hästarna (i stallet är han precis som vanligt runt hästarna, ska vara med i boxen o kolla vad de äter och gärna pussa dem). Men idag fick han vara lös så han kunde själv välja ett behagligt avstånd.

Tog sen tag i mockning av hagen, fy fan va jobbigt, hur mkt kan de skita på en dag egentligen och varför alltid vid matplatsen kan de inte gå undan en liten bit åtminstonde, de har trots allt 3ha hage. Det är nog det jag saknar mest från när Tzaar var hingst, oavsett var han var i hagen så gick han till nån av sina ca 3 toaletter när det var dags, hur lätt som helst att mocka. Måste verkligen skärpa mig och åtminstonde ta en skottkärra om dan.

Var helt slut efter detta så Tzaar fick en vilodag.

Roxanna red Bamorah med Bim på släp.

På em kom Mervi från Hundinspiration för konsultation med mig & Ian. Jag måste bli ännu mer konsekvent när det gäller besök, han ska inte få hälsa så länge han är uppspelt, ta tillbaks och hålla tills han är lugn och upprepa ända tills han inte attackerar gästerna med pussar.

Vi pratade oxå om lite lek. Jag ska avbryta när han rider på andra hundar, jag har hela tiden tänkt att det där sköter hundarna själva men hittills är det endast tikar som fått Ian att sluta. Så jag hoppas att det ska bli ändring nu. Och vad det gäller lek med leksaker så ska jag vara mer aktiv och t ex avbryta när han biter på belöningsbollen och överösa honom med beröm när han istället puttar på den. Han gör molekyler av såna på 5min om han får ha dem för sig själv.

Vi hade även lite koppelträning på tomten. Byta riktning när han drar och inkallning.

Det var en mkt trött och avslappnad flock som somna på sovan några timmar senare :)

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards