Alla inlägg den 23 februari 2008

Av Emelie S-Kajle - 23 februari 2008 09:34

Tog vår vanliga tur i skogen med Ian. La in ngr inkallning med stopp och sitt stanna kvar under promenaden, gick galant.


Sen jag slutade med ögonkontakt vid Ians måltider för en vecka sen har han ätit alla mål:) Nu ropar jag på honom, häller upp maten, säger varsågod och går därifrån. Förrut sa jag inte varsågod förrens han tittade på mig och då åt han med lite tur två av sina tre mål men vissa dagar bara ett mål på hela dan. Tänk vad en så liten detalj kan göra skillnad, hoppas bara att det håller i sig med apptiten. De säger ju att de ska bli mer intresserade av mat när de är kastrerade.


Tog en tur på Tzaar tillsammans med Helena & Bamorah och Elina & Filma. Strålande sol men en massa blåst. De har avverkat en massa skog längs den rundan vi red så den där perfekta trav alt. galopp sträckan var bara jyttja:(

Men det blev ngr trav sträckor i allafall. Helena red barbacka för 2a gången i sitt liv, så vi fick oss lite gott skratt oxå åt hennes studsande och stånkande. Det är tur att Bamorah är en snäll dam som inte stressar upp sig när ryttaren kommer i obalans. Som Tzaar bör man inte rida barbacka på om man inte har en kanonbalans, för det behövs bara pyttelite obalans så blir han orolig, sen tror jag att han är lite känslig om ryggen så han inte gillar känslan av våra sittben i ryggen. Har ridit barbacka 2 ggr på honom, första var det inga konstigheter andra börja bra men så skulle vi gå över en liten stock. Jag lyfter lite på rumpan och då spänner jag ju lite benen och han flyger i fram så jag tappar balansen vilket gör att han panikar. Det slutar med att jag ligger under honom och han försöker komma bort från mig men i tumulten kliver han på min bröstkorg och kängar till mig på hakan. Det blir till att åka till sjukan och sy 8 stygn. Hade sedan tidigare ett ärr på hakan som såg ut som en grottmålning av häst, blev lite lessen att den byttes ut mot ett vanligt ärr, men istället fick jag ju en schysst tatuering på bröstkorgen av Tzaar´s hov, ja fast den försvann ju i och försig efter ngr veckor, men men en liten parantes.


Jag & Tzaar vek av efter vägen för jag var lite tidspressad så fick de andra fortsätta i solen en bit till.


På em hade jag & Ian kurs hos Mervi tillsammans med 3 andra hundar. Vivica kom och var med o titta. Ingen tvekan om att Ian känner igen gammelmatte. När hennes hundar börja gny i bilen reagera Ian betydligt starkare än vad han brukar göra, hela gamla familjen var ju där. Det var ett mkt bra störningsmoment att ha dem där. Vi började kursen med att gå igenom rätt beteende ut ur bilen. Hunden ska vara lugn och vi ska ha kollat läget innan den får komma ut. Vi promenerade runt på parkeringen, inte drag i kopplet träning, sen tog vi oss upp till skogen där det var mkt passivitetsträning. Vi kollade oxå av vad hundarna gjorde när vi stannade och gav dem koppletslängd. Ian fortsatte ut i koppletslängd men så fort jag backa vände han och följde med ögonkontakt. När det inte är stress i hundarna kommer de stanna när vi stannar.


Vivica åkte med hem för att se hur vi bor, vi tog en promenad med hundarna i skogen, gick galant till en början. Underbart att se 6 staffar fara fram tillsammmans. Men Ian bestämde sig för att av dessa 5 hundar skulle han rida på den ända hanen..Ja jag har sagt det förr men jag tror bestämt att min lilla vovve är gay. Så det blev koppelpromenad för hans del resten av biten.


Ian fick sen sova i bilen medans jag lekte i stallet. Niepona fick gå i lina i korallen. Det var bäcksvart ute och ponnyn som går i hagen bredvid korallen hade lite spökshow samtidigt som Linda red Wera på volten. Och eftersom ena lampan på volten är trasig och vi inte kan ha belysning i korallen och på volten samtidigt var det mörkt på volten så helt plötsligt dök det upp en gul(reflex)häst farande förbi oss. Ja Niepona tyckte att detta var faktiskt för mkt så hon var lite stissig ett tag. Men det ordna upp sig ganska snart. För att underlätta för Linda förflyttade vi oss till volten istället. Där öva vi galoppfattningar, hon tycker att det är svårt utan staketet, men hon börjar hitta balans och styrka så vi fick till ngr stycken i båda varven. Vi gjorde ngr sidepass, flytta rumpa och framdel och kasta lina över kroppen. Sen stod vi och titta på Linda som träna galoppombyten, ja Niepona passa på att sova så det var inge se och lär där inte:)

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards