Alla inlägg under december 2009

Av Emelie S-Kajle - 24 december 2009 20:26

    

  


    



   

   

Av Emelie S-Kajle - 23 december 2009 23:21

Målet för min blixtförälskelse heter Cludde och är en arab/paint/welsh cob korsning. Helt underbar, tog ungefär 2 sek innan jag var såld :)


Cludde ägs av en vän(ägaren) sedan 4 veckor tillbaks. I lördags ringer hon till mig halvt panikslagen och ber mig komma o hjälpa henne för hon har tappat kontrollen och blivit väldigt osäker på hästen. Allt hon beskriver i telefon tyder i mina öron på att hästen är osäker o stressad och behöver klara regler. Ser fram emot att få hjälpa dem, sen hör hon av sig igen på söndag kväll då har Cludde försökt bocka av henne flera ggr under ridturen, varningsklockorna ringer direkt, det finns smärta med i bilden.

Så idag var det dags då. Ååh redan när jag kommer in på stallplan blir jag lite knäsvag, i hagen går en fuxskäck med underbart vackert huvud och såå fina ögon (visserligen med liite stress i blicken).


Då problemen inte bara har varit i ridningen utan även i stallet så har vi bestämt att börja passet inne för att ägaren ska få lite tips att jobba med i vardagen plus att jag ville gå igenom hans kropp efter ömmhet/smärta eller svullnader. Och när täcket åker av blir man ju bara för lessen. Har redan konstaterat att han har en rätt ordentlig underhals och nu visar sig en ordentligt omusklad rygg som dessutom har märken efter sadelbossor!! (Även min Bamorah har så och för mig är det helt obegripligt hur man som ägare kan utsätta sin kompis för sån smärta det måste vara att bära en ryttare i en sadel som sitter så illa att musklerna tar skada) Och mkt riktigt får en kraftig reaktion på högersidan i ryggen, även över ganascherna ömmar han, framför allt högersidan i övrigt känns han ok i kroppen. Nu vet jag att ägaren inte på något sett är skyldig till något av detta då hon som sagt bara har haft Cludde i 4 veckor och då ridit 4-5 ggr. Utan hon blir mer o mer övertygad på att förra ägaren har drogat hästen vid de tillfällen ägaren träffat hästen!! Även säljarens sätt att sköta saker o ting efter att köpet gick igenom talar för att allt inte är rätt.


För att gå in lite på hur han är i stallet nu då, så är han stressad ganska på en gång när han kommer in, 1a gg han är inne själv iof. Han sätts fast i stallgången och där står han o trampar, jag börjar gå igenom honom, men vill ha honom lös så jag får sanna reaktioner och det tar inte lång stund efter att han blivit fri från kedjorna innan han står still och börjar sänka sig :) Vi kollar även i boxen där ägaren upplever mest problem då han är så stressad och grinig, han vill aldrig äta sitt hö om det är någon i stallet och minsta ljud får honom att hoppa högt. Jag masserar och myser med honom o det tar inte lång stund innan han slappnar av o självmant går fram till sitt hö o börjar äta :)

Ägaren får ta över och då blir han lite nervös igen, men de reder ut det tillsammans. Vi promenerar bort till volten för att gå igenom zonen, flytta bakdel och framdel.  Och det finns absolut inge negativ dominans i denna häst, han vill bara vara till lags. Ställer sig visserligen frågande inför  zonen men när han förstått vad som förväntas av honom flyter det på bra. Höger sidan sitter det fast både fram o bak men han slår nästan knut på sig själv för att göra sitt bästa:)

Under de 2 timmar jag är hos dem blommar Cludde verkligen ut, som från början är nervös o osäker o reserverad som sen blir lugn o trygg och lite lekfull. Blir så varm i hjärtat att se ”förvandlingen”, en trevlig energikick.


Jag hoppas verkligen att min vän kommer ha tålamod att vänta ut denna lilla guldklimp för han kommer bli en super duper trevlig häst för henne när hans kropp är bra och deras kommunikation och ledarskap är på plats :)

Av Emelie S-Kajle - 23 december 2009 20:52

 

           


     

Av Emelie S-Kajle - 22 december 2009 08:11

 


        






    




     

Av Emelie S-Kajle - 20 december 2009 22:08

  

Av Emelie S-Kajle - 8 december 2009 22:10

Jag hatar denna årstid…

Jag hatar mörkret…

Jag hatar allt regnande…

Jag hatar all lera…

Jag hatar kylan som gör att min värk blir tusen ggr värre…

Jag hatar att depressionen kommer som ett brev på posten på hösten/vintern… Och det blev ju knappast bättre av att farbror blev dålig


Men trots allt detta har det varit en riktigt bra dag idag, speciellt kvällen i stallet. För en gång skull var jag helt själv, vilket kan vara otroligt skönt ibland. Jag bestämde mig för att ta en tur på Tzaar för att känna hur han kändes. Var lite wild & crazy o valde att ta en barbacka ritt på banan, sist jag red barbacka på honom slutande det med en visit till akuten med trasig haka och snygg hovtatuering på bröstet och massa blåmärken lite här o där. Har inte sen dess testat igen, har tänkt att sakta vänja honom vid att ha barbackaryttare, han är riktigt känslig om sin lilla rygg så det gäller att man har koll på sig själv och sin balans annars säger han ifrån med besked. Men nu har hans ena medryttare Roxette ridit väldigt mkt barbacka i alla gångarter och det har funkat kanon.

Hade säkerhetslina i form av voltigegjorden. Han reagera när jag skulle hoppa upp, så jag höll på o kravla (ha ha för er som sett mig hoppa upp barbacka förstår hur roligt detta kan vara) tills han avslappnat stod o vänta på att jag skulle bli klar nån gång. Inte en enda spänning under turen, vi körde lite gymnastik. Idun var med på banan hela tiden, antingen gick hon bakom T eller så var hon bredvid i fotposition, gullunge :), så det blev ingen långtur alls, men jag var så himla glad för det lilla, min fina häst är hel igen och jag har ridit barbacka, tjihoo


Även Niepona fick ett pass på banan. Först kolla igenom dagsstatus, zon rumpa o framdel. Satt fast lite i vänster bak, men det släppte. Red från marken, träna travövergångar. Kanonfin, mkt lyhörd :) Hon fick trava o galoppera i lina, fortfarande nån störning i vänster varv men höger var super.


Hoppas att även morgondagen blir en bra dag då jag ska åka o göra ny tatuering, tjihoo

Ovido - Quiz & Flashcards