Alla inlägg under mars 2008

Av Emelie S-Kajle - 31 mars 2008 12:54

Nu har jag bokat tid för Bamorah. Den 10 april ska vi till Ultuna, håll tummarna för att det inte är något allvarligt.


Ikväll tänkte jag ta en skogspromenad med Bim o Nippan, de har säkert lite träningsvärk idag. När jag gav dem frukost imorse verka de lite trötta, fast det kanske beror på att de inte ställt om klockan än. Matte vad gör du här kl 5, är du inte klok...:)

Av Emelie S-Kajle - 30 mars 2008 11:03

Fredag kväll blev det pyssel med alla pållarna.

Vet.Malin tittade på Tzaar´s sår. Hon tyckte inte att det såg så farligt ut, sticket vid ballarna var ca 1cm djupt men såg fint ut så nu ska han på Penovet i 7dagar, så hoppas vi på att det läker bra. Han var ganska tjock i benet o hade självklart väldigt ont, stackarn.


Bom´s ben var sämre idag, ordentligt svullen. Så jag ger det inte 1v till som planerat utan bokar en tid till kliniken på måndag.


Lördag morgon tog jag o grisen en promenad till stallet för att ge hästarna frukost. Både på vägen dit o hem kom grannhunden springande och ville leka med Ian. Jag kortade upp kopplet så Ian gick fot och fortsatte fram utan att prata med honom samtidigt som jag försökte shassa bort den andra (inte lätt alls) till en början kämpa Ian för att komma loss och få leka men till slut fann han sig i att följa mig trots alla inviter från den andra. Då kände ja mig lite stolt:)


Flera i stallet hade sedan länge planerat att rida långtur med korvgrillning i skogen(o skumpa, hihi) denna lörd men eftersom mina är konvalicenter bestämde vi oss för att hålla till på volten o leka med hästarna.

Helena fick gå igenom lite markövningar med Niepona o jag visa på Bimotha. Båda fröknarna var lite nochalanta till en början. Det blev oxå en första barbacka ritt på Bimotha, visserligen bara typ 20m, men jag satt väl på henne 10-15 min ovärme rumpan, det var inge skönt väder alls, kalla vindar. Vi förflyttade skogsgrillningen o framför allt skumpadrickandet hem till mig, goooott.


Måånga glas och skratt senare var det dax att bege sig till Kvarnen för Söndagsprommis.Där någon/några idioter hade bestämt sig för att elda ner kvarnen!!!Kvarnen var fin gammal k-märkt byggnad som en massa eldsjälar kämpat med att bevara... Helt sanslöst.

Ja vi fick ju förflytta oss för polisen hade spärrat av området. Först trodde jag att Ian var som han var(väldigt stressad o dragig) pga av röklukten men konstatera att det förmodligen berodde på matte som inte var så fokuserad med tanke på de få timmarna sömn. Tog då beslutet att hålla mig i utkanten av gruppen, om jag inte är tillrckligt stark som ledare kan jag ju inte förvänta mig att Ian ska hålla sig cool, det blev mkt bättre osså.

Vi tränade hundmöten tillsammans med 1hund isf typ 15st.

När vi sedan gått en sväng allihop deltog jag &Ian på slalomet. Alla hundar är uppställda på led och man ska passera sicksack,detgick mkt bra:)


Sen var det tillbaks till stallet för städdag. Vi röjde i silorummet (kasta en massa skräp och gammalt hö) o gjorde iordning ett "foderrum" för lösdriften då de inte får plats i stora foderrummet. Ian fick sova i bilen ngr timmar men sen fick han vara med oss o städa, suuuperkul tyckte han att det var.

Vi avsluta dagen med löshoppning, det blev ju aldrig av förra helgen pga frusen bana. Idag var underlaget kanon.

Jag hade tänkt värma upp tjejerna i korallen. När jag har haft dem båda två där har det funkat kanon bra Nippan har inte alls blivit stressad. Men idag vet jag inte alls vad det var med henne. Tog bara ngr varv innan hon gick från lugn skritt till tokgalopp, helt okontaktbar. Hon sprang in i stackars Bimotha´s rumpa flera ggr, som snällt flytta på sig. Till slut bad jag Bim att komma in till mitten så fick Nippan springa själv. Och det blev en hel del varv tills hon helt utmattad stanna. Jag ledde då runt dem båda till Nippan gått ner i puls sen släppte jag henne igen o lät henne trava ngr varv åt båda hållen o nu höll hon sig lugn o kontaktbar så då gick vi ut därifrån o invänta våran tur på volten.


De fick hoppa 4 språng var, 60cm, vilket de båda två gjorde mkt bra så jag tyckte att det räckte för dagen, Nippan hade ju trots allt sprungit ett marathon oxå.

Alla pållarna blev vaccinerade.


Av Emelie S-Kajle - 28 mars 2008 07:43

Igår på väg hem från jobbet, ringer Sabina o stor gråter. Hon o Tzaar har ridit in i taggtråd, Tzaar fastnade med vänster bak och rev upp karleden. Eller ja så här mkt fick jag inte ur henne utan bara att han fastnat och blöder. Hur kul är det när man sitter 1 timme därifrån i bilköer, som vanligt. Säger iaf till henne att leda hem honom och vänta på mig.

Under denna timme hinner många "filmer" passera mitt huvud.


Väl i stallet inser jag att det ser inte SÅ farligt ut. Från framsidan av kotan och runt ner i karleden är det ett snitt som inte ser så djup ut, sen har han fått in en taggtrådsspett ovanför ballarna så det är som ett hål och en reva, lite svårt att se hur djupt det var. Försöker få tag på vet. Malin utan resultat, jourhavande distriktarn svarar inte heller. Hmm typiskt...

Det såsar rätt mkt om såret, både blod och sårvätska(hoppas att det bara är det iaf)

Malin ringer tillslut upp mig, och ger lite dubbla budskap, hade hon haft jour hade hon åkt ut men hon tycker att jag kan vänta tills imorn när hon är i stallet.... Hon säger att det är svårt att få stygn att hålla i karleden (om det nu skulle behövas sys) Så jag lägger om benet o hoppas på det bästa.


Kan säga att nu har jag verkligen ingen energi kvar till nått, det var tillräckligt jobbigt att Bom skada sig och nu Tzaar oxå. Jag som trodde att min otur hade vänt mig ryggen....men inte då, man ska veta att man lever!

Inte ens godispåsen hjälpte som tröst:(


Man brukar ju säga att oturen kommer om tre. Så iof borde detta vara det sista. För min bil har gett mig gråa hår nu ett tag. Först gick vindrutan sönder för nån månad sen. Är på väg hem från jobbet när jag ser hur den spricker från ena sidan till den andra! Rätt coolt att se, om man bortser från att det kommer kosta massa pengar att byta den(som jag inte har) sen hade jag av handbromsvajern en kväll när jag kom hem från stallet. Min parkering är i backe så när jag skulle lägga i handbromsen följde typ hela skiten med....Sen när jag kom hem från fjällentrippen hade avgasröret gått av, så nu låter det som fan när jag kommer åkande....

Hmm det där var ju tre saker...Alltså har jag nåt mer att vänta mig....Lika bra att krypa ner under täcket ett tag framöver så jag slipper va medveten om ett!

Av Emelie S-Kajle - 27 mars 2008 16:43

Niepona & Ian fick en morgon promenad i strålande solsken, jättemysigt.


Borstade av alla pållarna ngr kg päls, helt sanslöst va det lossnar och ingen skillnad ser man...

När jag stod där i hagen o borsta för fullt kom grannens hund springande i hagen. Har misstänkt tidigare att den har varit på besök där innan, Niepona var fram direkt och skulle leka som tur var verka den ha respekt för henne för han vände o gick därifrån, höll till i kanten av hagen. Efter en stund kom Ian gående över stallplan och får syn på inkräktarn. Nu är det nästan så jag hör musik, ni vet som vid en duell:) de står ca 50m ifrån varann o bara stirrar, jag ser att Ian tittar åt mitt håll flera ggr men jag låtsas som ingenting. Det finns 3 alternativ som jag ser det antingen kommer de springa fram till varann och börja leka hej vilt (de är jämngamla) lr så kommer de börja mucka lr så kommer de ignorera varann. Och vad gör de, jo båda vänder och går åt varsitt håll! Gissa om jag var stolt över min gris i detta ögonblick helt rätt beslut. Han visar sig va en lite fegis iaf för han går upp på gårdsplan och ställer sig o skäller, precis som han vill säga åt den andra att dra, men han va tvungen att gå undan en bit först:)


Sabina rider Tzaar idag och jag ska försöka orka ta en prommis med Bimotha efter jobbet.

Av Emelie S-Kajle - 26 mars 2008 16:15

Började dagen med lektion för Linda på Tzaar. Kände redan när jag satt upp att det inte skulle bli lyckat, borde ha struntat i lektionen och ridit i skogen istället...

Vet inte om Tzaar bara var morgontrött (hämta honom i hagen kl 7) eller om han oxå är trött på att det är hårt överallt. Volten var stenfrusen så vi höll till i en av sommarhagarna. Det kändes som om Tzaar hade handbromsen i hela passet, o det gjorde mig tokig. Var som om jag satt på en grinig liten ponny som inte alls förstod vad skänkel betydde... Visst det är lite jobbigare att gå i gräset när han måste lyfta mer på tassarna men stundtals kändes det som om han inte ens försökte.


Linda tyckte att vi skött oss bra trots underlag och hon såg det som lite positivt att jag var arg när vi kom till galoppen för jag släppte inte ut honom så där mkt som jag brukar utan han fick verkligen jobba i galoppen, men jag fick ju oxå betala detta i nackvärk senare...


Det här passet tog helt enkelt musten ur mig, hade tänkt ägna hela dan i stallet, men jag flydde fältet... för att handla hästmat och mera medicin till Bamorah, som gick på 800 spänn, bara sådär.... fy fan va dyrt, blir inge lyxmiddagar denna månad heller... Just de har ju glömt berätta att vet. Malin kollat på Bamorah´s ben o troligtvis är det carpalsenskidan som spökar, nu ska hon få metacam i 14 dar och om inte svullnaden gått ner så blir det till att åka till kliniken o ultraljuda benet..:(


Åkte iaf tillbaka till stallet senare på em o mös med pållarna i solen. Pigg borsten gick varm på dem alla fyra, usch va de fäller.


Har anmält mig o Tzaar till 3 tävlingar till nu, D-klasser allihop.

12apr Rimbo, Pleasure o Western Riding

3maj Näsbyholm, Pleasure, Horemanship o Western Riding

31 maj Västerhaninge, Pleasure o Western Riding


Ska bli superkul att komma ut på banan igen, hoppas bara han inte fäller lika mkt den 12e som han gör nu, för annars kommer de som hamnar bakom oss bli stickelhåriga för de yr hår när han rör sig:o)

Av Emelie S-Kajle - 20 mars 2008 13:42

Idag har jag anmält mig till året första tävling! Prova på distans 20km, har varit en dröm länge att testa distans. Nu äntligen ska det bli av för Tzaar o mig, Lovisedalsritten 26 april.


Nu kommer jag vara ifrån datorn ett tag men så ser hästschemat ut över helgen.

Ikväll blir det nog en tur runt vallen med Tzaar & Niepona, passa på när det är fruset. Allt hänger på hur min nacke mår, just nu känns det som om nackspärr är på g.

Veterinär Malin ska kolla på Bom´s ben. Har börjat ge henne finadyne från igår.

Imorn ska småtjejerna löshoppas. Tzaar ska tillsammans med Zama åka till Lovisedal och rida på deras fina vägar.

Lördag nån lugn tur i skogen för alla, utom Bom förstås.

Söndag blir det utflykt för Tzaar igen denna gång med Filma till Angarn o rida på deras galoppslinga, tjiho

Hoppas det är fint väder hela helgen så att allt blir av

Glad Påsk på er!

Av Emelie S-Kajle - 19 mars 2008 12:48

Det blev ridlektion för Nippan i går, det gick kanon bra min duktiga lilla häst. Vi fortsatte där vi sluta förra gången, att följa min kropp och säte. Halterna var klockrena, även utan whoa. Trots att Tzaar red runt på banan samtidigt höll Nippan koncentration (jag med för den delen, svårt att inte titta på vackra killen). Vi introduserade även lite skänkelvikning, nåt som jag verkligen har svårt för, men Nippan hade inga problem alls:)

Vi var t om inne på banan när Tzaar galoppera runt oss! Underbart hon reagera inte alls jag satt ju dessutom på henne, innan har hon blivit stressad av att bara vara i närheten när någon annan häst galopperar. Vilket framsteg, wouhoo!

Jag har börja ge henne Egusin, för jag misstänker att hon har fått magkatarr. Om inte det ger något resultat får det bli en ny gastroskopi.


När jag gick upp i morse var det snöväder, till Ian´s glädje, för egen del var det väl så där, skulle ju ut o åka med trailern. Men jag o Ian tog en skogspromenad i snön. Någon hade varit och promenerat runt våran tomt, tydliga spår i snön, frågan är om det är det Ian har hört o skällt på senaste dagarna... Bor ju praktiskt taget mitt i skogen så jag är lite bortskämd med att få ha skogen bakom mig för mig själv, men nu har tydligen nån annan oxå insett mysfaktorn där:)

Väl i stallet nån timme senare var det strålande sol, yes de kommer bli kanon att rida. Koppla på släpet, fodra hästarna och så börja det snöa igen...Gjorde iordning Tzaar lasta och åkte, nu var det uppehåll, 20 min senare när jag kör ut på motorvägen börjar det toksnöa igen. Lotta träningen var inställd i Gulleunge så jag boka en tid i Riala istället lagom till att jag kör upp på gårdsplan i Ö Ledinge börjar det hagla! Kul, underbart väder!


När vi kommer ner till ridbanan möts vi av en hel skock med nyfikna hästar, vem är nykomlingen?? Tzaar tar detta som en stor komplimang, alla tittar på miiig. Han var ju tvungen att brösta upp sig lite. Till råga på allt så fick han gå lektion tillsammans med värsta donnan:)

Under hela lektionen skiftar vädret från snöigt(rätt ordentligt), uppehåll till strålande sol. Frysa-ok-svettas


Vi öva på öppna och sluta först var för sig och sen övergång emellan. Detta gjorde vi både i skritt o trav, kändes kanon, börjar få kläm på alla mina kroppsdelar. Vi fortsatte med bågar in till kvartslinjen i trav, lite lättare än tidigare denna volt var större så vi hann med och fick fina bågar. Sen galopp, otroligt hur fort det kan gå mellan att få obehagskänslor vid blotta tanken på galopp pga smärta till att under lektionens gång undra över när vi ska börja galoppera:) Volten var väldigt tung så Tzaar orka inte hålla galoppen så länge, men fattningarna blev fina och han (och jag) klara långsidorna riktigt bra.


Efter träningen brukar vi alltid ha genomgång av vad vi gjort och vad som var bra o xtra bra. GALOPPEN var svaret på allt. Det överglänser allt annat, även om det kanske i andras ögon inte ser mkt ut för världen så är det väldigt stort för mig o Tzaar att kunna galoppera problemfritt, tjihoo


Bimotha fick åka till ridhuset på em. Lite grinig vid lastningen, har inte åkt transport på jätte länge, men gick tillslut snällt in. Nu tar det inte ens 5min till Thorsholma men under den pytteresan så stod hon snällt. I ridhuset red jag lite från marken, flytta fram o bakdel, trav o galopp på volt och träna uppställning. Mitt i trav arbetet kom en fågel flygande genom ridhuset och det var jäätte läskigt då var hon bara tvungen att lägga svansen på ryggen kröka nacken och snorkla, sötis :) men vilket steg hon får...


Ian fick leka med kompisen Ragge. De har jätteroligt ihop, Ragge har inte lika mkt energi som Ian så han orkar inte riktigt lika länge och då blir han sur på grisen som inte vill lyssna men det tar inte grisen så mkt notis om... Sen var det bara in i duschen för Ian´s del (ja Ragge hade osså behövt ett bad, såg ut som om någon hade hällt en hink med lera över honom, han är långhårig)mmh det var så där lagom roligt att duscha men så gott han lukta sen då:)

Av Emelie S-Kajle - 18 mars 2008 13:19

Vilken lycka snön ligger kvar, om än väldigt lerigt under men det skiter Ian i bara det är lite vitt på marken så blir han glad. Tyvärr hann vi inte ut på nån promenad innan jobbet utan bara rasta, så han fick inte leka av sig. På jobbet vågar jag inte ha honom lös, väldigt nära hårt trafikerad väg samt det springer lösa hundar vind för våg ibland när vi är ute. Och händer det något så garanterat att det är jag som får skit, det är ju jag som har en "kamphund", fnys. Blir så trött på såna kommentarer.

Men iallafall Ian har varit överlycklig på våra hittills tre promenader, trots koppel. Även om snön väl smälter när den kommer ner så har det fortsatt snöa hela dan.


Ikväll kommer Sabina & Tzaar rida lektion för Linda ev tar jag & Niepona ett pass oxå

Ovido - Quiz & Flashcards