Direktlänk till inlägg 19 mars 2008

Vilket väder!!

Av Emelie S-Kajle - 19 mars 2008 12:48

Det blev ridlektion för Nippan i går, det gick kanon bra min duktiga lilla häst. Vi fortsatte där vi sluta förra gången, att följa min kropp och säte. Halterna var klockrena, även utan whoa. Trots att Tzaar red runt på banan samtidigt höll Nippan koncentration (jag med för den delen, svårt att inte titta på vackra killen). Vi introduserade även lite skänkelvikning, nåt som jag verkligen har svårt för, men Nippan hade inga problem alls:)

Vi var t om inne på banan när Tzaar galoppera runt oss! Underbart hon reagera inte alls jag satt ju dessutom på henne, innan har hon blivit stressad av att bara vara i närheten när någon annan häst galopperar. Vilket framsteg, wouhoo!

Jag har börja ge henne Egusin, för jag misstänker att hon har fått magkatarr. Om inte det ger något resultat får det bli en ny gastroskopi.


När jag gick upp i morse var det snöväder, till Ian´s glädje, för egen del var det väl så där, skulle ju ut o åka med trailern. Men jag o Ian tog en skogspromenad i snön. Någon hade varit och promenerat runt våran tomt, tydliga spår i snön, frågan är om det är det Ian har hört o skällt på senaste dagarna... Bor ju praktiskt taget mitt i skogen så jag är lite bortskämd med att få ha skogen bakom mig för mig själv, men nu har tydligen nån annan oxå insett mysfaktorn där:)

Väl i stallet nån timme senare var det strålande sol, yes de kommer bli kanon att rida. Koppla på släpet, fodra hästarna och så börja det snöa igen...Gjorde iordning Tzaar lasta och åkte, nu var det uppehåll, 20 min senare när jag kör ut på motorvägen börjar det toksnöa igen. Lotta träningen var inställd i Gulleunge så jag boka en tid i Riala istället lagom till att jag kör upp på gårdsplan i Ö Ledinge börjar det hagla! Kul, underbart väder!


När vi kommer ner till ridbanan möts vi av en hel skock med nyfikna hästar, vem är nykomlingen?? Tzaar tar detta som en stor komplimang, alla tittar på miiig. Han var ju tvungen att brösta upp sig lite. Till råga på allt så fick han gå lektion tillsammans med värsta donnan:)

Under hela lektionen skiftar vädret från snöigt(rätt ordentligt), uppehåll till strålande sol. Frysa-ok-svettas


Vi öva på öppna och sluta först var för sig och sen övergång emellan. Detta gjorde vi både i skritt o trav, kändes kanon, börjar få kläm på alla mina kroppsdelar. Vi fortsatte med bågar in till kvartslinjen i trav, lite lättare än tidigare denna volt var större så vi hann med och fick fina bågar. Sen galopp, otroligt hur fort det kan gå mellan att få obehagskänslor vid blotta tanken på galopp pga smärta till att under lektionens gång undra över när vi ska börja galoppera:) Volten var väldigt tung så Tzaar orka inte hålla galoppen så länge, men fattningarna blev fina och han (och jag) klara långsidorna riktigt bra.


Efter träningen brukar vi alltid ha genomgång av vad vi gjort och vad som var bra o xtra bra. GALOPPEN var svaret på allt. Det överglänser allt annat, även om det kanske i andras ögon inte ser mkt ut för världen så är det väldigt stort för mig o Tzaar att kunna galoppera problemfritt, tjihoo


Bimotha fick åka till ridhuset på em. Lite grinig vid lastningen, har inte åkt transport på jätte länge, men gick tillslut snällt in. Nu tar det inte ens 5min till Thorsholma men under den pytteresan så stod hon snällt. I ridhuset red jag lite från marken, flytta fram o bakdel, trav o galopp på volt och träna uppställning. Mitt i trav arbetet kom en fågel flygande genom ridhuset och det var jäätte läskigt då var hon bara tvungen att lägga svansen på ryggen kröka nacken och snorkla, sötis :) men vilket steg hon får...


Ian fick leka med kompisen Ragge. De har jätteroligt ihop, Ragge har inte lika mkt energi som Ian så han orkar inte riktigt lika länge och då blir han sur på grisen som inte vill lyssna men det tar inte grisen så mkt notis om... Sen var det bara in i duschen för Ian´s del (ja Ragge hade osså behövt ett bad, såg ut som om någon hade hällt en hink med lera över honom, han är långhårig)mmh det var så där lagom roligt att duscha men så gott han lukta sen då:)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie S-Kajle - 26 oktober 2012 13:33

...är inge kul för ekonomin! Förra torsdan skulle jag bara ta ett kortpass med träningshästen efter jobbet. Lämnade grisarna i sadelkammaren som vanligt och då jag kom direkt från jobbet lämnade jag även ickestallkläderna och handväskan på en av sa...

Av Emelie S-Kajle - 23 oktober 2012 10:04

Tiden går fort och Charlie har redan blivit 3 månader    Nyfödd liten kille: 16 dagar: 5 veckor: 8 veckor: 3 månader:    ...

Av Emelie S-Kajle - 18 oktober 2012 09:46

Eftersom jag är så kass på att uppdatera bloggen är det super när andra hinner före mig så kan jag bara länka Så ni som är nyfikna på vad jag gjorde i helgen kolla Petras blogg: http://cometstaff.blogspot.se/2012/10/bir-cert.html?spref=fb    ...

Av Emelie S-Kajle - 18 oktober 2012 09:18

Ja bortskämd och kräsen är precis vad lilla prinsessan är. Hon bara ska ha o ha, ja herr gris är precis lika dan han ;) Igår kom det ett paket till Idun, som hon tjatat om i en hel vecka nu (ok vi blev lika hysteriska båda två...). Helt underbart...

Av Emelie S-Kajle - 1 oktober 2012 09:26

Igår kväll ringdes Ian in för eftersöks jobb. Det var pappa och Pålle som sköt in sina bössor på Pålles landningsbana då det kommer en bock springande, pappa skjuter och bocken springer vidare de ca 10m ner i vassen vid sjön. De hade någorlunda koll ...

Ovido - Quiz & Flashcards