Alla inlägg den 11 mars 2008

Av Emelie S-Kajle - 11 mars 2008 14:06

Red en sväng på Bom med Ulrika & Zama. Bom känns helt ok i traven nu, men ska nog hålla mig till skritt ett tag till då hon fortfarande är svullen i benet.


Efter turen släppte vi in Zama till mina pållar. Till en början stod mina bara och glodde på henne, medans hon frenetiskt leta höstrån. Tillslut tog nyfikenheten över Bimotha och hon knata ner, åh va jag önskar att jag haft en kamera vid detta tillfälle, de va så fina när de stod där och sträckte halsarna och sen när de börja showa, wow vilka röreleserna mina älsklingar har. Ja till min stora glädje verka Bimotha iallafall glad över Zama sällskap, hon börjar tokbrunsta, har aldrig sett henne visa brunst ordentligt förrut men även hon har väl blitt stor nu då.


Vid det här laget tycker Niepona att det är dax att göra nåt, i vanliga fall är det ju Bimotha som "tar tag" i nykomlingarna. Niepona vallar bort Zama från Bimotha ett antal ggr. Tror nästan det är första gången jag sett henne lägga öronen bakåt åt en annan häst, hon brukar alltid ta de nya som mamma/pappa direkt.


Sen börjar showen, tjejerna drar flera repor genom hagen, även uppe i skogen, hoppar över stenar, fallna träd och diken. Man står ju nästan och håller för ögonen för man är så orolig att det ska hända nåt samtidigt som det är så läckert att se hur de tar sig fram utan problem i terrängen. Bör tillägas att Tzaar & Bamorah står och tittar på... Bamorah tycker att hon borde få gå in till sitt hö (vi stänger av matplatsen dagtid för Zama får inte äta hö, och så fodras de med hösilage istället) och Tzaar tycker att Zama borde faktiskt komma fram till honom, han är ju den som är mest intressant i den här flocken, sötnosar:)


Senare på kvällen rider jag microlektion på Niepona för Linda. Konstaterar åter igen att varje gång jag rider Niepona så är det blås väder, lilltjejen kommer vara tryggheten själv när han blir stor. Eftersom att det är väldigt öppet där volten ligger så tar det i rätt ordentligt. Presseningar, plåtar, fläktar och tält är störningsmoment, men som sagt vid det här laget är det vardagsmat för Niepona :)


Hon är super duktig under hela passet, joxar inget alls med bettet och lyssnar kanon på sättet. Vi rider både på volt och fyrkantspår. När vi är på väg ner mot lösdrifthagen är det lite svårare att svänga över ridbanan för det är så spännande med de andra hästarna.. Vi lägger in ngr stopp emellanåt, utan röst. Där ser man vad inlärt ordet whoa är, tog ett par ggr innan hon förstod att det var sätet som sa när hon skulle stanna. Hon känns verkligen stabil så det blir nog till att börja introdusera lite trav nu, tjiho.


Sabina red oxå lektion, på Tzaar. De träna cavalletti och hoppa lite kryss.

Ovido - Quiz & Flashcards