Alla inlägg den 8 april 2009

Av Emelie S-Kajle - 8 april 2009 23:03

Igår var vi hos Malin & Mucchie och träna drag weight. Vi har dragit minst två ggr i veckan här hemma sen vi fick selen. Brukar ligga mellan 2-5 kg beroende på hur långt och vilken terräng vi går.

Igår fick han dra 5,7kg runt travbanan. Var väl inga störe problem så länge det var plant men på väg tillbaks till är det en liten uppförbacke och där gick det segt för lilla grisen, han stanna o pusta en liten stund. Fick en välförtjänt vila med lättare massage. Sen la jag på 4,5kg till och så drog vi längs grusvägen ca 600m. Oj va jobbigt det va när det gick lite uppför, men han sänker sig direkt när det börjar ta emot och så plöjer han på. Såå duktig så.

 

Så fort kättingarna åkt av är han lika sprallig som vanligt och hela kroppen spritter om nån pratar med honom men snacka om att han sov gott sen när vi kom hem:)

 

Idag efter jobbet åkte vi till Hundläroverket för att vara med på öppna träningen. Vi var två st med! Det blev snarare privatträning:)


 Vi gick en sväng (fokus på koppelgående) och gjorde stopp under vägen för olika övningar. Irene tog med sig sin rottis Soti också.


1a-2a stoppet ställde vi oss i en triangel satte hundarna i fotposition ögonkontakt och sen en steg in mot mitten sitt o ögonkontakt. Och så en gång till o nu är vi så nära att hundarna faktiskt kan nosa på varandra. Ian är så duktig. Så länge den andra hunden sitter är han stilla men när den ställer sig upp och försöker komma in i mitten då kan han inte hålla sig utan måste faktiskt osså fram men sätter sig när jag säger till.

 

Stopp nr 3 blir hälsa fint. Fotposition och Irene närmar sig och pratar med bebisröst och överdrivna rörelser. Ja Ian håller på att krypa ur skinnet, men han sitter/står kvar. Det är när hon tar på honom som han inte kan hålla sig utan måste hoppa. Men till slut så så funkar det, att det ska vara så svårt..

 

Stopp 4 Vid spontan kontaktsökande belöning med lek. Hmm det är inte lätt, så fort vi är i rörelse har ju Ian fullt upp med allt annat. Jag testar att backa ifrån honom vilket brukar vara ett säkert kort. Men idag vet han att jag har en leksak bakom ryggen, en leksak som dessutom är lånad=ännu roligare. Så han kämpar hårt för att lyckas få till nån form av xray syn genom min mage för att sen kunna bimma till sig leksaken eller nåt. Nån ögonkantakt blir det iaf inte, utan det resulterar mest i att jag blir super yr av att gå runt baklänges. Ok testar att gå omkring o byta riktning ofta. Aha nu så börjar det arta sig om jag är lite långsam i vändningarna så kommer blicken upp, Va håller du på me matte?? Å så kommer den jätte roliga leksaken flygande. Sen va det inga problem att få ögonkontakt.

 

Därifrån till nästa stopp kör vi en NEJ sträcka. Så fort hundarna börjar nosa i marken el liknande så Nej få dem att komma till o belöning. Ian går så fint i kopplet gör inge fel alls. Jag blir tvungen att gå upp i skogskanten för att han ska börja göra ”fel” och han tar Nejen direkt.

 

Vi kör en till triangel, och den här gången är det klok rent från Ians sida.

Även en till hälsningsövning som går bra.

 

Sista stoppet blir hundmöte. Vi går mot varandra, stannar på mitten, hundarna i fotposition och så skakar vi hand med varandra och fortsätter sen gå. Även dessa går galant.

 

Så duktig min lilla gris.

 

Åker sen till stallet för att hovis ska kolla Bims hov. Har inte kommit ut nåt var i dag heller, men hon går mkt bättre idag. Hovis hittar inge speciell uppenbar hovböld, men på inner traktstöd är det en pytteliten ficka så hon skär upp där lite, så får vi hoppas att det var det som var orsaken.

 

Medans jag är i stallet har Lukas från Tatto Zone ringt, och han har tid i morn, brorsan hade glömt bort att han bokat tid så jag fick ta den:) Så klockan 15 är det dags, woouhoo

Av Emelie S-Kajle - 8 april 2009 21:57

På fredag och måndag skulle jag och Tzaar ha tävlat dressyr, LB1, men jag avanmälde mig till båda idag. Han fäller som en tok just nu och blir då lite loj o öm i huden.

Efter Fjällnoraritten hade han lite skav efter padens bakkant. Och i måndags när jag träna programmet blev han mot slutet väldigt ovillig, gick emot skänkeln och böka o trixa med bettet. Jag blev irriterad på honom och gick på ännu mer och till slut fick jag igenom galoppdelen någorlunda så då gav jag mig. När jag sen sitter av visar det sig att han har skav efter mina skänklar… Båda sidorna var pälslösa och höger sida hade det t om kommit pyttelite blod. Hur elak matte känner mig sig då då?? Konstigt att han bråka då, det gjorde ju ont. Så här känslig i huden har han aldrig varit även om han brukar bli öm. Men sen har han iof fällt väldigt fort i år det kan väl påverka en del.

 

Förra torsdan letade jag efter renskinn för att ha under sadeln för att de inte ska bli mer skav, hittills är det bara westernpaden som gett nåt, men kan ju vara bra att förebygga på de andra sadlarna osså.  De jag hittade först låg mellan 750-1200kr. Men så hitta jag även ett på Tradera med start på 100kr, så den har jag varit med o budat på och igår vann jag auktionen med 450kr:) Så med frakt får jag det för 530kr. Tradera är kanon!

 

Red lektion på honom för Linda igår , hade hoppsadeln för att skänklarna inte skulle hamna på samma ställe. Och han känns inte lika pigg o glad som vanligt, så då bestämde jag mig för att avanmäla. Det ska ju vara kul o tävla. Och så känns det så där o komma med två kala fläckar på magen (kan ni förstå vilka korta ben jag måste ha…) och så skulle jag ju dessutom bli tvungen att rida i hoppsadeln, hmm är det ens tillåtet…

Vi får se hur det blir med  Lovisedalsritten den 18e då.

Ovido - Quiz & Flashcards