Alla inlägg den 1 juni 2009

Av Emelie S-Kajle - 1 juni 2009 22:42

Tjihoo då va man faster dåå :o) Idag vid 14.30 fick Conny o Jessica en son, som ännu är namnlös. Allt gick bra, han är 51cm och väger 4100g. Massor med hår på huvudet och självklart jätte söt, som alla bebisar.  Om de orkar så åker jag, mamma o pappa förbi BB imorn o hälsar på :)

 

Idag fick alla hästarna motioneras. Skritta hästskorundan på Bamorah med Niepona på släp. Ulrika hade varit snäll o tagit in Niepona tidigare, för bantningens skull så ska båda småtjejerna stå inne lite varje dag. Även så de får vila från betesmasken o få en chans att klia lite på varandra. Bimotha däremot som alltså också skulle in, ville inte alls bli fångad av Ulrika. I 20min hade Ulrika sprungit runt i haserna på Bim sen gav hon upp o lät henne vara kvar ute. Får se om det går bättre imorn. Annars får vi byta så att jag tar in dem o Ulrika släpper ut.

 

Men iaf Niepona hade alltså inte fått något gräs i magen på hela 4timmar så hon var jääääättehungrig och attackerade varenda buske/träd hon kom åt, skitjobbigt. Båda tjejerna har ju blivit jobbiga att ha på släp sen de började gå med betesmask så nu får det nog bli munkorg på allvar när de är med. Jag har lite svårt att tillrättavisa ätandet när de sker bakom ryggen på mig, o framför allt när jag sitter på Bamorah barbacka… Men annars gick turen bra, Bamorah var pigg o glad.

 

Tzaar o Bimotha fick ta en tur runt Billsta 1. Tzaar kändes inte riktigt ok, han levde upp till sitt smeknamn, Farbror. Han var stel,stapplig o loj. Bimotha däremot var positiv o framåt. Tzaar får vila imorn o på onsdag är det Lotta träning o det brukar ju pigga upp honom lite.

 

Fick glädjande besked från försäkringsbolaget idag. De har börjat titta på mitt ärende nu, bara 3,5 år senare, och ska i dagarna betala ut ett förskott. Om det är sved av värk eller invaliditets grad framgick inte av brevet. Men pengarna kommer mkt väl taijmat. Stod precis o prata med pappa hur jag ska fixa min uppfart o parkering o vad han trodde gruset skulle gå på när jag öppna brevet och insåg snabbt att jag har råd att fixa både de och nytt staket runt tomten samt lägga en del på ny bil. Känns riktigt bra.

 

Undrar nu när polisen ska ta upp ärendet och reda ut vem som var vållande till olyckan, lastbilen eller personbilen som sen krocka med mig. Som sagt det har ju bara gått 3,5 år...

Av Emelie S-Kajle - 1 juni 2009 08:00

Var duktig igår och skrev allt detta när jag kom hem vid 22, som tur var i ett text dokument då blogga gratis helt plötsligt låg nere när jag skulle lägga in texten...



Så där ja då har jag lyckats vara i stallet 12,5 timme o bara motionera 1 häst… personliga rekordet är slaget :)



Började med att duscha Tzaar tog sen en promenad med honom o Ian, medans jag packade bilen fick Tzaar gå o beta på stallplan, gott gott.

Flätade och gjorde farbror fin o lastade strax efter 12. Natta och Sabina åkte med som hästskötare o fotograf.



När vi kom fram var det ca 60min till min start, perfekt. Tjejerna fick promenera med Tzaar medans jag böt kläder, sen begav vi oss till framridningen. Den banan var under all kritik, värsta jag varit med om. De hade lagt gummiflis direkt på backen, ojämnt lager och dessutom sluttade allt åt alla håll o kanter. Försökte trava o galoppera men galopp var bara o glömma. Trav gick ju men han var super spänd, om jag inte gick på en pyttevolt i mitten för där var underlaget ok. Hade jag haft lite mer tid så hade det varit bättre att rida fram på grusvägen, men men. Tänkte att jag passar på att galoppera när vi får komma in i collectingring, men den var lite för liten för att Tzaar skulle kunna galoppera så vi höll oss till trav.



Om jag nu bortser från dåligt underlag så kändes han faktiskt mkt bättre under framridningen än förra tävlingen, nu svarade han på hjälperna o kändes glad. Förra gången var han som i en bubbla hela tiden.



Väl inne på tävlingsbanan kändes han också fin o framåt. Vid sista serpentinbågen försökte han ta ner huvudet o klia sig på benet! Men annars tycker jag travprogrammet var helt ok. Behövde inte sitta o driva som en tok som förra gången, och smackningarna uteblev ;)

I skritt delen däremot tappa han bjudningen helt, tyvärr, för den brukar ju vara så fin.

Vänster galoppen tog han fattningen direkt men jag tyckte han tog fel, kändes konstigt, fast när jag titta så var det rätt. Hela volten kändes konstig o den blev dessutom alldeles för stor, men när vi kom ut på spåret igen så blev galoppen bättre. När vi kommer vid C så hör jag Natta skrika på Ian, och med tanke på hur hon lät så var jag säker på att han rymt, så reflexmässigt vänder jag mig om för att kolla Tzaar känner självklart att matte tappar koncentrationen så han tycker att det är bättre att vi travar. Ian är inte lös så jag lyckas rädda situationen med endast ett travinslag. Mellangaloppen ökar han men ingen längning. Höger galoppen känns mkt bättre, volten blir bra o jag tycker att han länger ok i  mellangaloppen. Tappar bjudningen lite när vi rider upp mot halten, men gör en super halt.

Är jättenöjd när vi skrittar ut från banan.



Nu höll inte domaren med mig alls, genom hela programmet har hon skrivit antingen segt tempo eller dålig bjudning. Kommentaren var Trevlig häst med läckert färginslag på halsen! Tyvärr räckte inte bjudningen till idag och formen blev väl låg och öppen. 51,72%

Vi fick alltså exakt samma poäng som förra gången o då hade jag 16 minus för smackningar! Jaja huvudsaken jag är nöjd o farbror känns glad. Mitt mål med dagen var ju att komma över 50% och inga minus för smackningar och det fixa vi :)



När vi skritta av så tog Sabina en massa kort både på Tzaar o Ian, som jag kommer lägga upp på hemsidan sen. Man ser tydligt på korten att Tzaar är påverkad av pollen. Hans ögon sticker ut på ett lite udda sett som de inte gör i vanliga fall. Disskutera lite med Vet om det finns nåt jag kan ge honom för att underlätta hans tillvaro, men tydligen finns det bara för luftvägarna. Nu hann vi inte riktigt prata klart om detta men vi får väl se vad vi kommer fram till.



Hem till stallet o pyssla lite med farbror, sen tog jag in tjejerna o borsta dem och så fick de stå o sova i svala stallet medans jag packa ur bilen o fixa vatten till nya hagen. Ett avbrott för morsdag middag uppe hos mamma o pappa, med smarrig chokladtårta som efterrätt. Sen fixa jag, Natta och Ulrika staketet i kräpphagen för att kunna ta över hästarna dit. Babs, Wera o Zama börjar gå ute på nätterna från idag. Passade på att ta kort på pållarna när vi släppte dem, som också kommer komma på hemsidan sen. Nu fick vi ju hjälpa hästarna lite att hålla upp farten, för de ville ju självklart stå med nosarna i backen o vräka i sig av det goda gräset:)



Medans Natta sladda gamla hagen gick jag o Ian o plocka sten men sen gav jag upp för som sagt jag hade då varit i stallet i 12,5 timme så nu är det dags att hoppa i säng om jag ska orka upp i morgon när klockan ringer.



Nästa helg är det Pleasure och Western Riding som gäller på Denan och helgen efter det är det ytterligare en LB1 denna gång i Uppsala, får se om det blir ngr fler beror lite på hur han känns.

Ovido - Quiz & Flashcards