Alla inlägg den 24 juni 2009

Av Emelie S-Kajle - 24 juni 2009 23:50

Idag när jag o Ian kom till stallet möttes vi av Rebeca och hennes 9 veckors urgulliga dvärgpincher tik. Hon va så söt så det gick inte annat än bli dökär. Ian undra däremot till en början vad det var för nån liten pryl det där, är den ätbar?, kan jag jaga den som med katterna eller rent av är det en katt?? Nu var den här lilla tjejen inte så lite kaxig, hon stolpar fram till Ian direkt och klappar till han över nosen ett par gånger (hon leker med katten hemma, så hon beter sig mer som en katt än som en hund) Ian blir helt paff och lägger sig ner bredvid mig o funderar en stund innan han går fram till henne och hon klappar till honom igen och det kommer nån blandning mellan fräsning o morr också :) Helt klart en tjej som vet hur saker o ting ska skötas, på hennes vis.


Men efter ett tag leker de faktiskt, men bara på hennes villkor, hon ska få hoppa på Ian när han ligger ner och gärna på hans huvud. När de sen ligger o tar igen sig i skuggan så börjar lilltjejen försöka tugga på Ians koppel då blir han faktiskt lite sur och säger ifrån.

 

Det var väldigt skönt att se att Ian faktiskt kan leka försiktigt, han har mer koll på sin kropp än vad han ger sken av annars, t ex när han tjångar i dörrkarmen in till köket på jobbet varje gång han rusar dit :)

 

När lekstunden var över fick Ian lägga sig o sova i sadelkammaren medans jag åkte ut på vallen o vände på höt.

 

Sen var det dags för Niepona o få behandling av equieterapeuten Lisa. Idag rörde hon sig riktigt illa faktiskt. Lisa tyckte absolut att jag skulle röntga mer i framdelen o framför allt strålbenen. Ska till Björn på söndag så jag får prata med honom om det. Hon tyckte annars att Nippans hela vänster sida från nacke till bog var ihopdraget o vridet, så det vart där hon satte in behandling. Först fick hon stå med magnettäcke, hon somna direkt, sen fick hon akupunktur och sist stretch.


 Ja vi får väl se vad Björn säger, just nu känns allt helt hopplöst med Niepona:(

 

Jag behövde nåt uppiggande efter detta så jag åkte till Sparren med Ian för lite bad. Det var faktiskt riktigt skönt i vattnet, nu badade ju inte jag men jag gick iaf ut till knäna och tränade simning med grisen. Han tycker  att det är lite läskigt när han inte bottnar, men han blir bättre o bättre på simningen. Vi tog en promenad längs skön och hittade en solig plats på ett berg precis vid vattnet. Sätter oss där o myser en stund o jag tar några foton på grisen.

 

Som tur är har jag långlina på honom, för han bestämmer sig för att han ska kolla vattnet här från berget också, kliver malligt i o går några steg längs kanten o voups så är han i. Han simmar riktigt bra men jag ser att han har lite smått panik så jag drar upp honom igen. Han var lite spak ett tag men sen hoppar han omkring för fullt igen.

 

Sen blir det full fart hem för Renee ringer o ber om hjälp att hämta deras nya ponny i Vallentuna, hon vågar inte köra transporten själv. Klart jag ställer upp, är ju jättenyfiken på ponnyn som är arabkorsning. En jättefin ponny som kommer bli perfekt läromästare till tjejerna, roligt roligt.

 

2 timmar till i traktorn väntade sen, men denna gång fick jag sällskap av Ian. Han blir så mallig när han får åka traktor o så är det mysigt med sällskap osså.

 

Imorn ska jag försöka hinna rida innan jag ska ut på vallen igen så det är hög tid att hoppa i säng nu om jag ska orka upp i tid.

Ovido - Quiz & Flashcards