Direktlänk till inlägg 10 juni 2009

Rubrik saknas

Av Emelie S-Kajle - 10 juni 2009 20:25

Nytagen bild på en sommar tjock Bamorah.

Bamorah var jätte fin på träningen idag. Vi gjorde skolorna i trav. Öppna på rakt spår är inga problem alls, hon behåller takt o tempo, slutorna däremot är lite knivigare. Till en början tolkade hon mina hjälper som galopp, så jag fick endast tänka mig hur slutan skulle se ut så gjorde hon så gott hon kunde. Lite stel men som sagt hon försökte.

 

När vi skulle göra öppnor på volt blev det ngt stappligt, stelheten gör sig påmind, men ngr fina blev iaf.

 

Vi fick vår vanliga galoppövning där vi ska rida i en båge längs långsidan in till kvartslinjen och ut på spåret igen. Linda fick instruktion om att lägga in byten också. Vilket tydligen Bamorah snappa upp för när vi gjorde vår första båge la hon in ett byte på mitten och så blev hon lite grinig på mig när jag inte va med o hjälpte till, sötnosen. Byten är det alldeles för tidigt för den här piloten. Resterade bågar fick jag vara övertydlig med min kropp att vi skulle behålla galoppen så vi fick träna lite förvänd och då satt det galant.

 

Hon är ju lite rolig Bamorah, hon är väldigt lyhörd för fokus och energier. Det räcker med att, i det här fallet, Lotta börjar nämna att vi ska byta gångart så gör hon det utan att jag har hunnit ta in och förbereda. Det är ju en väldigt bra egenskap att ha antennerna ute men det vore ju toppen om hon tog upp rätt persons fokus :)

 

Medans jag red Bamorah stod Niepona i en lånehage ovanför ridbanan. Och eftersom hon halvsov när vi var klara tyckte jag att hon kunde stå kvar där medans jag skritta av Bamorah. Babs däremot tyckte att hela flocken skulle gå i samlad trupp, hon gick o skrek efter Niepona hela tiden. När vi kommer tillbaks får jag höra att Niepona varit på väg ut ur hagen flera ggr…. Kul att rida henne då då, helt sönder stressad… Byter plats på henne o Bom, varpå Bom blir helt förstörd att bli ensam kvar i hagen, suck gamla tanten som annars inte bryr sig.

 

Känner redan när jag sadlar Niepona att det kanske inte är nån hitt att rida på henne idag när hon kommit upp i sån stress. Promenerar en bit på grusvägen och hon taktar mest hela tiden och Bamorah skriker efter oss. När vi kommer tillbaks till ridbanan blir hon om möjligt ännu mer spänd när hon får syn på dagens ridsällskap, en fjording o en isis. Jag sänker hennes huvud ett par ggr så hon slutar pumpa adrenalin, men det ger inte så mkt, Bamorah skriker fortfarande fast vi är alldeles i närheten. Rider lite från marken tills jag tycker att kontakten med N är hyfsad, då sitter jag upp. Hon känns inte alls ok när jag kommer upp och efter bara ett par steg gör hon ett försök till krumbukt. Stannnar o böjer henne och sen står vi en stund. Gör så här ett par ggr, men till slut börjar hon tänka uppåt… Stegra har hon aldrig någonsin visat tendens till att göra när jag suttit på och då jag vet hur jävla högt hon reser sig är jag rädd för att vi ska gå över om hon lyckas lätta tillräckligt mkt. När jag fått henne att skritta ett par steg fram någorlunda avslappnat sitter jag av och tar resten av passet från marken. Efter sisodär en kvart går det att kommunicera med henne.

 

Dagens övningar för N blev öppnor, skänkelvikning och hörnpasseringar med fokus på att innerbak trampa under. Stannade kvar och tittade på ridpasset efter oss för att N skulle coola ner lite till och det var en trött tjej som lunka ut i sin hage ett par timmar senare.

 

För Sanna & Bimotha gick det galant. De fick rida hästskorundan som uppvärmning i sällskap av mig o grisen. Sen tog vi ett pass på volten. Trav på fyrkanten, volter och ngr ökningar. Bim bjöd självmant på ett par galopp fattningar så vi passade på att utnyttja tillfället. Som vanligt lättare i höger än vänster. Avsluta med öppnor i skritt. Super duper duktiga tjejer:)

 
 
Ingen bild

Jenny

3 juli 2009 13:25

Vilken fin bild på Bamorah! Skrev i eran gästbok tidigare och då jag haft henne i mina ägor och tävlat och tränat en hel del, så blev jag jätteglad att se henne ha det så bra hos er! Mvh/ Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie S-Kajle - 26 oktober 2012 13:33

...är inge kul för ekonomin! Förra torsdan skulle jag bara ta ett kortpass med träningshästen efter jobbet. Lämnade grisarna i sadelkammaren som vanligt och då jag kom direkt från jobbet lämnade jag även ickestallkläderna och handväskan på en av sa...

Av Emelie S-Kajle - 23 oktober 2012 10:04

Tiden går fort och Charlie har redan blivit 3 månader    Nyfödd liten kille: 16 dagar: 5 veckor: 8 veckor: 3 månader:    ...

Av Emelie S-Kajle - 18 oktober 2012 09:46

Eftersom jag är så kass på att uppdatera bloggen är det super när andra hinner före mig så kan jag bara länka Så ni som är nyfikna på vad jag gjorde i helgen kolla Petras blogg: http://cometstaff.blogspot.se/2012/10/bir-cert.html?spref=fb    ...

Av Emelie S-Kajle - 18 oktober 2012 09:18

Ja bortskämd och kräsen är precis vad lilla prinsessan är. Hon bara ska ha o ha, ja herr gris är precis lika dan han ;) Igår kom det ett paket till Idun, som hon tjatat om i en hel vecka nu (ok vi blev lika hysteriska båda två...). Helt underbart...

Av Emelie S-Kajle - 1 oktober 2012 09:26

Igår kväll ringdes Ian in för eftersöks jobb. Det var pappa och Pålle som sköt in sina bössor på Pålles landningsbana då det kommer en bock springande, pappa skjuter och bocken springer vidare de ca 10m ner i vassen vid sjön. De hade någorlunda koll ...

Ovido - Quiz & Flashcards