Direktlänk till inlägg 19 maj 2009

Vecka 20

Av Emelie S-Kajle - 19 maj 2009 08:47

I måndags det blev inge träning alls utan hovis var här. Vilket alltså betyder att Ian var sprang runt på små moln o smaska godis från stallgolvet :)

 

I tisdags blev det en tur i skogen med Tzaar och Bimotha på släp tillsammans med Linda, Babs & Wera. Super mysig tur med kanon väder och underlag som bjöd på flera trav o galopp sträckor. Bimotha var riktigt positiv o framåt, skönt att hon är tillbaks.

Promenad med Niepona och Ian runt skogen.

 

Onsdag var det Lotta träning. Vi pratade lite om vad jag behöver göra för att släppa mina skänklar så att inte underskänkeln dras utåt. Fick ngr stretching övningar att göra på marken, gjorde skit ont!!

 

Vi red öppnor som övergick till slutor i trav, kändes super fin och jag hade koll på min kropp. Skänkelvikning halvt igenom och direkt över i sluta. Skänkelvikning har jag ju lite knepigt med men slutorna blev kanon.

 

I galoppen skulle vi rida båge in till kvartslinjen. Men vi hade full sjå att i huvudtaget få galopp. Tror att det var för att banan var för hård som han inte ville galoppera. Övningen struntade vi i och så höll vi galopp innanför spåret ist. Blev lite besviken då jag hade sett fram emot galopp arbetet denna dag, farbror börjar ju bli så himla fin nu. Men jag gotta i våra fina övergångar i skolorna ist.

 

Åkte in till Rimbo och hämta Ians foder och köpte lunch som efter pyssel med Tzaar intogs i solen på rampen tillsammans med Ian. Det var verkligen kanon väder och jag o grisen la oss o sola en stund. Lilla stunden råka bli lite för lång då jag somna :) så det blev bråttom bråttom när jag kvickna till. Lasta Niepona för att åka till Brunmåla för ny behandling, plockade upp Sanna på vägen. Eftersom vår vet Björn inte var i Sverige fick vi endast behandling, de tittade inte på henne i rörelse. Men jag berättade om hur hon varit under dessa veckor, och Caroline tyckte att jag skulle undvika att motionera Niepona i höger varv i framför allt galopp då det oftast är där hon flippar ur. Fick en ny tid den 23 maj då Björn är tillbaks.

Hem till stallet och Sanna fick rida på Bamorah och jag promenerade med Bimotha o Ian.

 

Torsdag var stallfri dag (Roxette red Tzaar). Hem till Elina efter jobbet för att käka middag och ngr glas bubbel sen till Debaser Slussen för Dead by April spelning. Grymt bra!!

 

Fredag var det hopplektion för farbror Tzaar för Linda. Han var så duktig så. Trav o galopp bommar som uppvärmning sen tog vi ett par språng. Rooligt. De andra pållarna fick vila då grillat med alla Fogelsunda grannar stod på schemat. Mkt god mat o gott vin. Blev kanske lite mkt av de båda varorna ;)

 

Lördag var riktigt seg dag av nån konstig anledning.. Promenad med Bimotha o Niepona blev det enda i hästväg. Promenad runt Rolsta med Ian på kvällskvisten.

Elina o jag gjorde varma mackor o baka Toscakaka, gott gott.

 

På söndan lasta vi Tzaar o Filma och begav oss till Rö för att ta ett intervall pass på Lovisedals vägarna. Underbart väder, pigga o glada hästar kan det bli bättre?? Det blev 2h o 20min tur.

 

Både Bimotha o Niepona fick gå varsitt pass i korallen. Bim fick träna cavaletti och övergångar. Super fin var hon.

Niepona var riktigt harmonisk och efter att kört henne lite ialla gångarter i båda varven och hon höll sig lugn o fin så släppte jag henne lös, vilket jag inte haft henne på säkert 6mån pga av hon går upp i sådan stress att jag inte får kontakt med henne. Men nu var hon som sagt här o nu. Tog dock ingen galopp lös men skritt o trav, vändningar gick kanon. Innan vi gick ut för att skritta av stod vi o mös en stund och när vi sen skulle gå så ville hon inte trampa ner på vänster fram utan gick på tå… Som vanligt är det nåt som slår undan fötter på mig, inget får vara helt bra. Går en lite sväng med henne men hon vill inte stödja på hoven alls. Ingen svullnad eller värme. Lika mkt puls som i de andra benen. Masserar in arnika på hela benet och även på bogen och hoppas att hon bara överansträngt benet nu när hon använde det ordentligt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie S-Kajle - 26 oktober 2012 13:33

...är inge kul för ekonomin! Förra torsdan skulle jag bara ta ett kortpass med träningshästen efter jobbet. Lämnade grisarna i sadelkammaren som vanligt och då jag kom direkt från jobbet lämnade jag även ickestallkläderna och handväskan på en av sa...

Av Emelie S-Kajle - 23 oktober 2012 10:04

Tiden går fort och Charlie har redan blivit 3 månader    Nyfödd liten kille: 16 dagar: 5 veckor: 8 veckor: 3 månader:    ...

Av Emelie S-Kajle - 18 oktober 2012 09:46

Eftersom jag är så kass på att uppdatera bloggen är det super när andra hinner före mig så kan jag bara länka Så ni som är nyfikna på vad jag gjorde i helgen kolla Petras blogg: http://cometstaff.blogspot.se/2012/10/bir-cert.html?spref=fb    ...

Av Emelie S-Kajle - 18 oktober 2012 09:18

Ja bortskämd och kräsen är precis vad lilla prinsessan är. Hon bara ska ha o ha, ja herr gris är precis lika dan han ;) Igår kom det ett paket till Idun, som hon tjatat om i en hel vecka nu (ok vi blev lika hysteriska båda två...). Helt underbart...

Av Emelie S-Kajle - 1 oktober 2012 09:26

Igår kväll ringdes Ian in för eftersöks jobb. Det var pappa och Pålle som sköt in sina bössor på Pålles landningsbana då det kommer en bock springande, pappa skjuter och bocken springer vidare de ca 10m ner i vassen vid sjön. De hade någorlunda koll ...

Ovido - Quiz & Flashcards