Alla inlägg den 29 maj 2009

Av Emelie S-Kajle - 29 maj 2009 21:58

Slarvat lite med bloggandet igen. Men veckan med djuren har sett ut på ett ungefär så här.

 

Söndag:

Endast Bimotha fick motion i form av en skogspromenad tillsammans med Ian.

Ian hade en nära döden upplevelse tror jag. Vi kommer gående o han börjar vädra och innan jag hinner säga nåt har han dragit iväg, samtidigt som han rundar ett buskage ropar jag på honom o jag hör ett brak varpå Ian kommer flygande vilt stirrande bakåt rakt fram till mig o sätter sig tryckt vid mina ben. Kände mig lite elak som gapskratta åt honom, men han såg för himla rolig ut. Brakandet i skogen fortsätter, Bimotha blir lite nojig hon också. Jag drar slutsatsen att det måste ha varit en älg Ian sprang in i bakom buskarna :) Han går så fint bredvid mig på stigen o tittar sig oroligt omkring ifall odjuret skulle jag efter honom.

 

Eftersom jag är väldigt fascinerad av älgar, så otroligt vackra djur, vill jag självklart kolla om den stannat en bit bort. Blicken Ian ger mig när jag säger åt honom att vi ska ner i skogen igen var oslagbar -Matte är du helt galen, det är ju ett monster där…. Efter lite tvekande följer han efter i svansen på Bimotha. Men älgen är borta.

 

Åker sen o möter upp Anna i hennes stall för att ta kort på hennes häst Charlie, ett par av bilderna finns på hemsidan. Sen beger vi oss till Färingsö för att kolla på  3års test. Faster visade sin ponny som fick fina poäng. Ångrar att jag inte åkte med småtjejerna när de var 3.

 

Måndag:

Dressyr träning för Tzaar för Linda. När jag red fram i skogen med Niepona på släp så var han grinig o ville mest takta fram. Volten var alldeles för hård så jag red i en hage i stället. Han var väldigt stel o springig, det var som om framdelen inte hängde med i bakdelens tempo.

Gjorde skänkelvikningar på volt för att få honom att ta stöd på yttertygel, framför allt i höger varv och det gav resultat för efter ett tag blev han lite mjukare, ville dock inte vinkla om o arbeta rätt med bakdelen. Kändes pest när vi var klara, vi som ska tävla på söndag :(

 

Tisdag:

Skritta ut på Tzaar med Bimotha på släp. Tzaar var riktigt trött och väldigt hungrig. Han vet mkt väl att det inte är ok att äta från träd när jag rider, men då blev det en hel del disskutioner. Gissar att detta kan vara en anledning till att han inte känns ok i ridningen, bantandet av småtjejerna har gått ut över honom. Ökar på hans kraftfoder lite.

 

Onsdag:

Sanna kom till stallet med 3 kompisar (alla de 4 ska komma på ridläger v 33 för mig o Elina). De fick pyssla med hästarna sen tog vi en promenad i skogen med allihop, Ian var vägvisare. När vi kommer tillbaks till stallet får vi syn på en älgko med kalv, så gulligt. Den kan inte ha varit gammal alls, alldels vinglig på benen o sååå liten.

 

Sanna red voltige på Bimotha i korallen. Blev inga krumbukter alls, bara fina gångarter. Vi avancera och tog kaptensvändning o jorden runt i skritt. Det resulterade i 2 avglidningar, räknas det som till tårt bjudning tro….

 

Tordag:

Spöregn mest hela dan, åkte från jobbet tidigare för att hinna harva o sladda volten. Har väntat på att det skulle regna tillräckligt mkt för att inte övre lagret skall damma bort när jag sladdar. Volten var i stort behov av harvning, blev riktigt bra nu.

 

Kändes sådär lagom kul att rida lektion i regnet, men då ridhuset är bokat för hoppträning på torsdagar så var det bara att dra på sig regnkläderna o bege sig ut. När man väl kommer till arbete tänker man ju inte så mkt på att det regnar.

 

Han kändes bättre idag, inte alls lika stel o spänd men inte på länga vägar som han ska. Vi hade planerat att rida program men beslutade att det inte är nån idé att traggla det när han inte känns ok, så det blev skolorna i skritt o trav, ökningar o minskningar i trav o galopp. Inte en enda fel fattning, ngr korsgalopper la han in men rättade sig själv, så framåt går det ju.

Tvekar forfarande på om jag verkligen ska starta på söndag, det ska ju var roligt att tävla. Kom också på att det är väldigt mkt pollen nu samt att mygg o knott har vaknat till liv och Tzaar är överkänslig mot dem alla tre så det påverkar ju honom också. Förtränger det varje år, och går sen o grubblar på varför han är så loj. Han brukar dock få väldigt mkt var klumpar över hela kroppen i samband med detta vilket han inte har nu.

 

Ian lekte med Ragge i regnet och var så där lagom ren o fin när vi skulle åka hem, så det blev duschen direkt för honom.

När vi sen gick på natt kissning sprang vi på en älg igen, denna gång såg jag den iaf. Ians första reaktion när han ser att något flyr är att dra efter, jag ropar på honom o jag tror att han då samtidigt inser att det var en sån där stor läskig sak som sprang, han tvär vänder o springer fram till mig hoppar sen in i gräset o bajsar, älgen skrämde skiten ur honom, mo ha ha. Går sen finns bredvid mig vägen hem:) Tänk om vi kunde stöta på en jääätte stor monster katt i skogen också så han får lite respekt för dem med!

 

Fredag:

Viktorias riddag och idag fick hon rida på Bimotha. Jag red Bamorah o hade dem på släp som uppvärmning, sen longerade jag dem i korallen medans Bamorah fick beta utanför. Viktoria fick öva balans i trav o galopp. Tycker Bimotha skötte sig väldigt bra med en så pass orutinerad ryttare, men jag tror att nu när Bamorah är igång igen så får nog hon bli Viktorias läromästare, sånt gillar hon, gammeltanten :)

 

Natta följde med mig på promenad med Tzaar o Niepona. Ian o Ragge följde också me. Det var väldigt varmt o efter spring o bus på hundarna började Ian bi för varm så han kastar sig ner i ett vattenfyllt dike på mage o ålar omkring. Nu var ju inte vattnet riktigt rent i det där diket så upp kommer en väldigt lerig hund. Tillbaks till stallet o till Ians fasa ytterligare en dusch o schamponering och nu är han så ren o fin såå.

 

Imorn blir det fixa till staketet i tjurhagen sen köra Bradi till sin nya ägare i Södertälje.

Niepona ska tömköras och så blir det nog en sväng på Bamorah med Bimotha på släp. Farbror får vila sig i form till söndag om vi startar.


Åh höll på o glömma, fick ett glädjande mail igår, så nu hålls tummarna att allt ska gå vägen, tjihoo


Bild från onsdagens voltigepass.

Ovido - Quiz & Flashcards